Předmět: Metodika literární výchovy ve volném čase 1

» Seznam fakult » FTE » KPD
Název předmětu Metodika literární výchovy ve volném čase 1
Kód předmětu KPD/KMLD1
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Zbudilová Helena, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1.-3. Vybrané klasické metody: metody názorně-demonstrační. Vybrané klasické metody: práce s obrazem (ilustrací). 4.-6. Vybrané klasické metody: slovní metody. Vybrané klasické metody: vyprávění (storytelling). 7.-9. Vybrané klasické metody: vysvětlování, výklad a rozhovor. 10.-11. Vybrané klasické metody: práce s textem. Netradiční práce s literárním textem (např. literární putování, spisovatelé regionu, literární soutěž). Vydavatelství a nakladatelství. Spolupráce pedagoga volného času s veřejnými knihovnami, MŠ, ZŠ, SŠ, VŠ, DD a DDM. 12.-13. Vybrané literární žánry a jejich využití ve výchově ve volném čase (např. pohádka, příběhová próza ze života dětí, detektivní příběh, dobrodružný příběh, populárně naučná díla - encyklopedie, pověst, komiks, poezie pro děti a mládež, díla s náboženskou tematikou).

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Kurz navazuje na předmět Základy literární výchovy. Jeho cílem je prohloubení znalostí a dovedností studentů z literární výchovy, které se týkají poznatkové, dovednostní a hodnotové sféry. Obsahem kurzu jsou tradiční i méně tradiční metodické postupy vhodné pro edukační užití. V literární výchově se jedná o práci s textem v mimoškolním výchovně-vzdělávacím procesu. Texty jsou vybrány z umělecké literatury vhodné pro současné děti a mládež. Jsou zaměřeny na problematiku mezilidských vztahů, multikulturní a prosociální výchovu.
Student se orientuje v problematice literární výchovy.
Předpoklady
Kurz navazuje na předmět Základy literární výchovy.
KPD/ZLDR

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Aktivní účast na seminářích, průběžné vypracování zadávaných úloh. Samostudium, prostudování povinné literatury.
Doporučená literatura
  • Beránková, E. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Fraus, 2022.
  • Bína, D.; Niklesová, E. Hledání nových cest v didaktice slohu a literární výchovy. Č. Budějovice: JU, 2007.
  • Brasseur, P. 1001 her s knížkou: jak udělat z dítěte skutečného čtenáře. Praha: Portál. 2021.
  • Čapek, R. Moderní didaktika. Praha: Grada, 2015.
  • Ficová, L. T. Inspirace pro rozvoj čtení: od batolete po školáka. Praha: Grada. 2013.
  • Friedlaenderová, H. et al. Covidočtení: co s naším čtenářstvím udělala pandemie. Brno: Host. 2022.
  • Friedlaenderová, H. et al. České děti a mládež jako čtenáři v době pandemie 2021. Brno: Host. 2022.
  • Gejdušová, I. Komplexnost ve výuce literární výchovy. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2008.
  • Havlínová, H. Chci číst jako táta s mámou: jak se stát čtenářem. Praha: Grada. 2019.
  • Hník, O. Didaktika literatury: výzvy oborů. Praha: Karolinum. 2021.
  • Holá, M., Niklesová, E., Vejvodová, M. Katalog pracovních listů pro výuku literární výchovy. Č. Budějovice: V. Johanus, 2010.
  • Janotová, Z. et al. Inspirace pro rozvoj čtenářských dovedností PIRLS. Praha: ČŠI. 2023.
  • Koželuhová, E. Čtenářské strategie u předškolních dětí a nečtenářů. Praha: Portál. 2022.
  • Koželuhová, E.; Wildová, R. Čtenářské strategie v předškolním vzdělávání. Praha: UK, PF. 2021.
  • Kruger, K.; Šafránková, K. Čteme s nečtenáři a učíme je kriticky myslet. Dobříš: Šafrán. 2021.
  • Kyloušková, H. Jak využít literární text ve výuce cizích jazyků. Brno: Masarykova univerzita, 2007.
  • Ležáková, D., Bína, D. Komunikační kompetence v literární výchově. Č. Budějovice: JU, 2006.
  • Martinková, V. Teorie literatury netradičně. Praha: Trizonia, 1995.
  • Sieglová, D. Konec školní nudy: didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada. 2019.
  • Svobodová, Z. Svobodný čas (kap. Zbudilová, H.: Využití literatury ve výchově ve volném čase). Praha: UK, Karolinum. 2023.
  • Šlapal, M. et al. Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti. Nový Jičín: Krajské zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a informační centrum, 2012.
  • Toman, J. Didaktika čtení a primární literární výchovy. Č. Budějovice: JU, 2007.
  • Trávníček, J. Ohrožený druh?. Brno, Praha: Host, Karolinum. 2024.
  • Trávníček, J. Rodina, škola, knihovna. Brno: Host. 2019.
  • Way, B. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha: ISV, 1996.
  • Zámečníková, E. Cesta k přednesu aneb Průvodce pro pedagogy. Praha: Artama, 2009.
  • Zbudilová, H. Aktuální téma moderních technologií v literárním textu pro děti a mládež a jeho využití ve školní edukaci a volnočasové výchově. Tvořivá dramatika, č. 2, s. 33-39. 2024.
  • Zbudilová, H. Koronavirus a obraz pandemie ve vybrané současné literatuře pro děti a mládež. Čtenář, č. 12, s. 453-456. 2021.
  • Zbudilová, H. Literární příběh ve školní edukaci a výchově ve volném čase. Tvořivá dramatika, č. 2, s. 32-36. 2021, ISSN 1211-8001.
  • Zbudilová, H. Literární výchova ve volném čase. Jinočany: H§H. 2020.
  • Zbudilová, H. Umělecký literární text pro děti a mládež jako prostředek environmentální školní edukace a volnočasové výchovy 21. století. Lingua Viva, č. 38, s. 36-48. 2024.
  • Zbudilová, H. Umělecký literární text pro děti jako prostředek emocionální školní a volnočasové výchovy 21. století. Tvořivá dramatika, č. 2, s. 31-38. 2023.
  • Zbudilová, H. Vybraná soudobá témata literatury pro děti a mládež a jejich využití ve školní edkukaci a výchově ve volném čase. Lingua Viva, č. 35, s. 34-49. 2022, ISSN 1801-1489.
  • Zormanová, L. Výukové metody v pedagogice. Praha: Grada, 2012.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr