Vyučující
|
-
Dudová Anna, Mgr. Ph.D.
-
Duda Zdeněk, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Předmět poskytuje ucelený pohled na téma volného času z hlediska různých disciplín humanitních a společenských věd a přibližuje vliv volného času na životní styl, kvalitu života a sociální struktury. Studenti se seznámí s historickými a soudobými perspektivami trávení volného času v návaznosti na vymezované funkce a důsledky. Pozornost je věnována aktuálním trendům v oblasti výzkumu volného času v jednotlivých vědeckých disciplínách.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Práce s multimediálními zdroji (texty, internet, IT technologie)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je umožnit studentům objevit složitý vztah mezi prací a volným časem, aktivitou a kontemplací v dějinách a poskytnout stručný vhled do současné teorie a výzkumu volného času. Fenomén volného času je zde nahlížen především optikou historickou, sociologickou a ekonomickou.
Student získá vhled do problematiky teorie a výzkumu volného času a porozumí základním pojmům.
|
Předpoklady
|
Tento předmět doplňuje témata probíraná v předmětu Pedagogika volného času.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Kombinovaná zkouška
kombinovaná Závěrečná část předmětu bude zahrnovat znalostní test, který shrne klíčové poznatky získané během kurzu. Následně si studenti zvolí jedno téma z oblasti nauky o volném čase, které odborně písemně zpracují. Téma poté prezentují na společném kolokviu, kde prokážou svou schopnost porozumět obsahu a formulovat jej srozumitelnou formou.
|
Doporučená literatura
|
-
Freericks, R., Brinkmann, D. (Hrs. Handbuch Freizeitsoziologie. Wiesbaden, 2021. ISBN 978-3-658-01.
-
Champaign: Human Ki. Dimensions of leisure for life: individuals and society. 2010. ISBN 978-0-7360-8.
-
Chorvát, I.; Šafr, J. (ed.). Volný čas, společnost, kultura: Česko ? Slovensko.. Praha, 2019. ISBN 978-80-7419-270-8.
-
Kaplánek, M. (ed.). Volný čas dětí staršího školního věku: vybrané výsledky výzkumu volného času a životního stylu dětí ve věku 11-15 let jejich využití v pedagogice. České Budějovice. 2022.
-
Kaplánek, Michal. Volný čas a jeho význam ve výchově. Vydání první. Praha : Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1250-8.
-
Kleiber, D.A., Walker, G.J. & Mannell, R.C. A social psychology of leisure. State College. 2011.
-
Pieper, J. Voĺný čas a kult: s úvodom kardinála Karla Lehmanna.. Trnava, 2017. ISBN 978-80-568-0015-7.
-
Pospíšil J. Hodnoty a volný čas: nové výzvy pro sociální pedagogiku a pedagogiku volného času. Olomouc, 2023. ISBN 978-80-244-6236-3.
-
Svobodová, Z. (ed.). Svobodný čas: pedagogika volného času jako výchova ke svobodě. Praha, 2023. ISBN 978-80-246-5474-4.
|