Předmět: Obecná didaktika

» Seznam fakult » FTE » KPD
Název předmětu Obecná didaktika
Kód předmětu KPD/KOBD
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk čeština, angličtina
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Zbudilová Helena, doc. PhDr. Ph.D.
  • Daňkovská Markéta, Mgr. et Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Obecná didaktika v širších pedagogických souvislostech. Pojem a předmět obecné didaktiky. Rozdělení didaktik podle zaměření. 2. Historický vývoj didaktiky. Paradigmata v didaktice. Proudy didaktického myšlení 20. a 21. století. 3. Kurikulum a pedagogické dokumenty. Obecný model kurikula (formy, dimenze). 4. Výuka a vzdělávání. Základní pojmy. Výuka z historického pohledu, typy, fáze a determinanty výuky. Výukové/výchovné cíle, dělení cílů, funkce, taxonomie a požadavky na cíle. Práce pedagoga s cílem/cíly. 5. Didaktické zásady. Historický vývoj didaktických zásad. Význam. Analýza didaktických zásad. 6. Plánování, projektování a příprava práce pedagoga. Didaktická analýza učiva a její metodický postup. 7. Organizační formy výuky. Pojem a třídění organizačních forem výuky, jejich klasifikace, historický vznik a charakteristika. 8. Výukové metody. Vyučovací metody, klasifikace, vývoj, klasické a inovativní výukové metody. Kritéria volby metod. 9. Materiálně-didaktické prostředky. Definice, klasifikace, učebnice, využití ICT. 10. Diagnostika a hodnocení. Výsledky vzdělávacího procesu. Metody zjišťování diagnostických údajů (výhody/nevýhody). Hodnocení (funkce, fáze, historie, sebereflexe, klasifikace/slovní hodnocení, sebehodnocení, sumativní hodnocení). 11. Osobnost pedagoga a osobnost žáka/studenta. 12. Pedagogická interakce a komunikace. Vybrané aspekty, faktory, typy komunikace. Pedagogická komunikace jako součást sociální kompetence pedagoga. 13. Klíčové kompetence jako předpoklad osobního rozvoje a uplatnění jedince ve společnosti. Směřování klíčových kompetencí v současné době. Průřezová témata jako součást obsahu základního učiva v zrcadle klíčových kompetencí.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Individuální příprava ke zkoušce
Výstupy z učení
Přednášky navazující na Úvod do pedagogiky prohlubují znalosti a pochopení těch oblastí pedagogiky, jež bývají tradičně řazeny do oborů nazývaných "obecná didaktika" (teorie vzdělávání) a "teorie výchovy". Předmět je zaměřen na osvojení základních pojmů teorie vyučování a vztahů ve výchovně vzdělávacím procesu, objasnění vývoje didaktiky a výchovného působení vzhledem ke společenským změnám. Představuje klíčové koncepty teorie edukačních procesů v systémových souvislostech, důraz je kladen na vzájemnou provázanost jednotlivých forem (koncepční, projektová, rezultátová, efektová) a dimenzí (ideová, obsahová, organizační, metodická) kurikula, na pochopení procesů souvisejících s tvorbou a transformací kurikula. Studenti jsou připravováni pro aplikaci teoretických poznatků.
Studenti získají: - porozumění systému didaktických kategorií - porozumění teorii kurikula a její aplikaci pro navazující předměty (Metodiky zájmových činností, nebo Didaktika náboženství a etiky).
Předpoklady
Absolvování předmětu "Úvod do pedagogiky"

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta

Studentům je k dispozici online studijní opora na portálu elearning.jcu.cz. Průběžné plnění aktivit na seminářích, aktivní účast, samostatná příprava podkladů ke zkoušce. Zkouška je kombinovaná (ústní a praktická). V rámci ústní zkoušky se prověřuje teoretická znalost (znalost tematických okruhů) a znalost základní literatury. Praktická část probíhá formou odborné diskuze nad studentským didaktickým portfoliem (jeho součásti budou specifikovány během výuky v prvním výukovém týdnu).
Doporučená literatura
  • Rámcové vzdělávací programy.
  • Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+. .
  • Bauman, P. Ideová dimenze kurikula základní školy znalosti budoucích pedagogů o cílech, smyslu a hodnotách vzdělávání. Disertační práce. Brno: MU PF. 2012.
  • Bauman, Petr. Ideová dimenze kurikula základní školy. Disertační práce. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2012.
  • Bréda, J.; Vacek, A. Škola hrou: jak využívat herních prvků ve výuce, aby byl mozek spokojený a děti se lépe učily. Praha: Pasparta. 2023.
  • Bréda, Jiří; Vacek, Antonín. Škola hrou : jak využívat herních prvků ve výuce, aby byl mozek spokojený a děti se lépe učily. Vydání první. V Praze : Pasparta, 2023. ISBN 978-80-88429-64-7.
  • Crehan, L. Chytrozemě: tajemství úspěchu zemí s nejlepším vzděláváním na světě. Praha: Audiolibrix. 2022.
  • Čapek, R. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada. 2015.
  • Čapek, R. To by se učiteli stát nemělo. Praha: Raabe. 2024.
  • Čapek, R. Uč jako umělec: malá kniha o velkých vuzdělávacích myšlenkách. Brno: Jan Melvill Publishing. 2020.
  • Dichatschek, G. Basic Knowledge Didactics. Lancaster: Lancaster University, Our Knowledge Publishing. 2023.
  • Donaciano Lopes, B.; Espada, S. D. A. General didactics: an experience lived and built with higher education students. Lancaster: Lancaster University, Our Knowledge Publishing. 2023.
  • Feřtek, T. Co je nového ve vzdělávání. Praha: Nová beseda. 2019.
  • Fischer, R. Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. Praha: Portál. 2004.
  • Hrubá, Jana,; Chvál, Martin. Na cestě ke kvalitní škole. Praha : Wolters Kluwer, 2019. ISBN 978-80-7598-392-3.
  • Janiš, K.; Loudová, I. Obecná didaktika: vybraná témata. Ústí nad Orlicí: Oftis. 2018.
  • Janiš, K. Obecná didaktika: vybraná témata. Hradec Králové: Gaudeamus. 2012.
  • Ježek, Z. Škola, ideje a hodnoty věku tl; dr: esej. Brno: MUNI Press. 2023.
  • Kalhous, Z. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál. 2009.
  • Kalhous, Zdeněk; Obst, Otto. Školní didaktika. 1. vyd. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
  • Lemrová, S. a kol. Pedagogická psychologie. Praha: Grada. 2024.
  • Mazáčová, N. Vybrané otázky obecné didaktiky. Praha: UK PF. 2014.
  • Mertin, V. Škola pro děti: z pohledu dětského psychologa. Praha: Wolters Kluwer. 2019.
  • Mertin, Václav. Škola pro děti (z pohledu dětského psychologa). Praha: Wolters Kluwer, 2019. ISBN 978-80-7598-500-2.
  • Obst, O. Obecná didaktika. Olomouc: UP v Olomouci. 2017.
  • Obst, Otto. Obecná didaktika, 2. vyd.. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. ISBN 978-80-244-5141-1.
  • Pasch, M. et al. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál. 2005.
  • Petty, G. Moderní vyučování. Praha: Portál. 2013.
  • Průcha, J. (ed.). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál. 2009.
  • Průcha, Jan,; Janík, Tomáš,; Rabušicová, Milada. Pedagogická encyklopedie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.
  • Průcha, Jan; Walterová, Eliška,; Mareš, Jiří. Pedagogický slovník. Sedmé, aktualizované a rozšířené vydání. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.
  • Sieglová, D. Konec školní nudy: didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada. 2019.
  • Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: Grada. 2007.
  • Skalková, Jarmila. Obecná didaktika, 2. vyd.. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
  • Slavík, J. et al. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: MU, PF. 2017.
  • Slavík, Jan; Janík, Tomáš,; Najvar, Petr,; Knecht, Petr. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. 1. vydání. Brno : Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
  • Šeďová, Klára; Šalamounová, Zuzana,; Švaříček, Roman,; Sedláček, Martin,; Majcík, Martin; Navrátilová, Jana. Výuková komunikace. Vydání první. Brno : Masarykova univerzita, 2019. ISBN 978-80-210-9529-8.
  • Šmelová, E. Didaktika předškolního vzdělávání. Praha: Portál. 2018.
  • Trojan, V. Ohlodaná kost: vzdělanost jako cesta k vědomé společnosti. Bratislava: Raabe. 2023.
  • Valenta, J. Performativní pedagogika. Praha: NAMU. 2023.
  • Vališová, A.; Kovaříková, M. Obecná didaktika a její širší pedagogické souvislosti v úkolech a cvičeních. Praha: Grada. 2021.
  • Vališová, Alena; Kovaříková, Miroslava. Obecná didaktika a její širší pedagogické souvislosti v úkolech a cvičeních. Vydání 1. Praha : Grada, 2021. ISBN 978-80-271-3249-2.
  • Van Manen, M. Pedagogický takt: když víme, jak jednat, i když nevíme, co dělat. Č. Budějovice: Nakladatelství JU. 2024.
  • Van Manen, Max. Pedagogical tact : knowing what to do when you don't know what to do. First published. London ; New York : Routledge, Taylor & Francis group, 2015. ISBN 978-1-62958-275-7.
  • Zormanová, L. Obecná didaktika: pro studium a praxi. Praha: Grada. 2014.
  • Zormanová, L. Srovnání vzdělávacích systémů vybraných evropských zemí. Praha: UJAK. 2018.
  • Zormanová, L. Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Praha: Grada. 2012.
  • Zounek, J. et al. E-learning: učení (se) s digitálními technologiemi. Praha: Wolters Kluwer. 2021.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr