Předmět: Oborová didaktika náboženského vzdělávání 2

» Seznam fakult » FTE » KPD
Název předmětu Oborová didaktika náboženského vzdělávání 2
Kód předmětu KPD/KODN2
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk čeština, angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Havel Tomáš, Mgr. Dr. theol.
Obsah předmětu
Didaktika vybraných metodických materiálů Komunikace v pedagogických procesech se zřetelem na náboženské vzdělávání Formativní hodnocení, individualizace, konflikty jako vzdělávací situace Trendy a dílny dobré praxe (bibliodrama a biblická dramatika, Gestalt pedagogika, pedagogika Franze Ketta, biblická didaktika, Interakce soustředěná na téma - TZI, pedagogika Marie Montessori - katecheze Dobrého pastýře a Godly Play, Filozofie pro život a další)

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Písemná práce (např. u souborných zkoušek, klauzur), Projekce (statická, dynamická), Práce s multimediálními zdroji (texty, internet, IT technologie), Skupinová výuka
Výstupy z učení
Předmět se zaměřuje na prohloubení přehledu o didaktice náboženského vzdělávání vzhledem ke konkrétním modelům didaktické práce vzhledem k jejich uplatnění v praxi.
Studenti si prohloubí a systematizují znalosti oborové didaktiky náboženského vzdělávání, diskutují a hodnotí alternativní možnosti zprostředkování různých obsahů v různých formách výuky a disponují zpětnou vazbou od účastníků skupiny týkající se dosaženého stupně profesionality při konkretizaci kurikulárních programů v didaktické praxi.
Předpoklady
Oborová didaktika náboženského vzdělávání 1

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Aktivní účast na seminářích (povolená absence 20 %), písemné zpracování seminární práce prokazující osvojení získaných znalostí a dovedností a její obhájení v kolokviu.
Doporučená literatura
  • Berryman, Jerome W. Hraní s Bohem a jak na to. Brno, 2017.
  • Čapek, Robert. Moderní didaktika: Lexikon výukových a hodnotících metod. Praha, 2019.
  • Havel, Tomáš C. ? Muroňová, Eva. Dnes budu Tvým hostem. Brno, 2007.
  • Hechtová, Anneliese. Zažít Bibli. České Budějovice, 2020.
  • Hilger, G. - Leimgruber, S. - Ziebertz, H. G. Religionsdidaktik: Ein Leitfaden für Studium, Ausbildung und Beurf. Mnichov, 2003.
  • Mendel, H. Religionsdidaktik Kompakt. Für Studium, Prüfung und Beruf. Mnichov, 2011.
  • Muchová, Ludmila. Cíle a cesty k hlubšímu lidství: Didaktika náboženství v České republice pro 21. století. České Budějovice, 2017.
  • Surma, Barbara ? Biel, Krzysztof. Já jsem Dobrý pastýř. Průvodce programem Katecheze Dobrého pastýře. Praha, 2016.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr