Vyučující
|
-
Bauman Petr, PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsahem semináře bude diskuse pedagogických témat vycházejících ze zkušenosti a zájmu studentů a reflexe osobnostních, obsahových, metodických, komunikativních a metakognitivních aspektů diskusí.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Písemná práce (např. u souborných zkoušek, klauzur), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Předmět je posledním z bloků pedagogické přípravy se zaměřením na oblast osobnostně sociální výchovy, která buduje psychosomatickou kondici, pedagogickou kondici a kondici k veřejnému jednání v otevřených situacích. Klade důraz na sebereflexi pedagogického pracovníka ve zpětné vazbě a na reflexi pedagogického jednání ve vztahu k individuální i skupinové dynamice. Cílem je vytvářet osobnostní nastavení budoucích pedagogů pro autentické výchovné působení při práci s jednotlivci i skupinami a posilovat osobnostní zralost, která pedagoga disponuje k pedagogickému jednání v otevřených či méně strukturovaných situacích. V návaznosti na předměty OSV 1-2 a paralelně k OSV 3, kde těžištěm je osobnostní formace studentů s důrazem na rozvoj schopnosti sebereflexe a reflexe vlastního veřejného jednání, předmět OSV 4 posouvá těžiště směrem k sociální dimenzi osobnostního rozvoje s důrazem na rozvoj kritického a tvořivého myšlení, rozvoj komunikačních dovedností, schopnosti účastnit se aktivně dialogu, vést (facilitovat) dialog ve skupině a reflektovat vlastní angažovanost v tomto dialogu. Předmět OSV 4 jako metodický rámec využívá prvky programu Filozofie pro děti (srov. Lipman 2003).
Studenti: <ul><li>získají znalosti z oblasti dialogických metod vyučování,</li><li>zlepší schopnost orientovat se v textu a klást si nad textem otázky, resp. formulovat otázky pro diskusi,</li><li>dokážou v diskusi rozpoznat a přiměřeně uplatnit základní intelektové dovednosti kritického a tvořivého myšlení,</li><li>rozvinou svoji schopnost všímat si metakognitivní (procesuální) roviny diskuse a pozorněji reflektovat průběh diskuse,</li><li>prostřednictvím vlastní zkušenosti lépe porozumí principům uplatnění dialogických metod ve výchově a vzdělávání.</ul>
|
Předpoklady
|
Předchozí absolvování předmětů Osobnostně-sociální výchova 1 a 2. Doporučuje se paralelní zapsání předmětu Osobnostně-sociální výchova 3.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta
Od studentů se očekává aktivní účast ve výuce opřená o domácí přípravu (četbu textů, vypracovávání úkolů, s jejichž výstupy se v rámci semináře dále pracuje). Závěrečná zkouška má formu kolokvia vycházejícího z otázek a myšlenek, které si studenti připraví v písemné podobě (např. ve formě eseje na motivy pojmů osobnost, dalog, výchova, studium).
|
Doporučená literatura
|
-
Bauman, Petr. Filozofický dialog jako cesta k prevenci násilí : teorie a metodika, aktivity pro rozvoj myšlení. Vyd. 1. České Budějovice : Teologická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, Centrum filozofie, 2013. ISBN 978-80-7394-412-4.
-
Bauman, Petr. Kritické a tvořivé myšlení: není to málo? : rozvoj myšlení ve filosofických, teologických, psychologických a pedagogických souvislostech. Vyd. 1. České Budějovice : Teologická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, Centrum filozofie, 2013. ISBN 978-80-7394-432-2.
-
Lipman, Matthew. Thinking in education. 2nd ed. Cambridge : Cambridge University Press, 2003. ISBN 0-521-01225-2.
-
Splitter, Laurance J.; Sharp, Ann Margaret. Teaching for better thinking : the clasroom community of inquiry. 1st pub. Melbourne : ACER The Australian Council for Educational Research Ltd, 1995. ISBN 0-86431-143-5.
-
Van Manen, Max. Pedagogical tact : knowing what to do when you don't know what to do. First published. London ; New York : Routledge, Taylor & Francis group, 2015. ISBN 978-1-62958-275-7.
|