Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Obsahem semináře bude diskuse pedagogických témat vycházejících ze zkušenosti a zájmu studentů a reflexe osobnostních, obsahových, metodických, komunikativních a metakognitivních aspektů diskusí.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Písemná práce (např. u souborných zkoušek, klauzur), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Předmět je součástí bloku pedagogické přípravy se zaměřením na oblast osobnostně sociální výchovy, která buduje psychosomatickou kondici, pedagogickou kondici a kondici k veřejnému jednání v otevřených situacích. Klade důraz na sebereflexi pedagogického pracovníka ve zpětné vazbě a na reflexi pedagogického jednání ve vztahu k individuální i skupinové dynamice. Cílem je vytvářet osobnostní nastavení budoucích pedagogů pro autentické výchovné působení při práci s jednotlivci i skupinami a posilovat osobnostní zralost, která pedagoga disponuje k pedagogickému jednání v otevřených či méně strukturovaných situacích. V návaznosti na předmět OSV 1 a paralelně k OSV 2, kde těžištěm je osobnostní formace studentů s důrazem na rozvoj schopnosti sebereflexe a reflexe vlastního veřejného jednání, předmět OSV 4 posouvá těžiště směrem k sociální dimenzi osobnostního rozvoje s důrazem na rozvoj kritického a tvořivého myšlení, rozvoj komunikačních dovedností, schopnosti účastnit se aktivně dialogu, vést (facilitovat) dialog ve skupině a reflektovat vlastní angažovanost v tomto dialogu. Předmět OSV 4 jako metodický rámec využívá prvky programu Filozofie pro děti (srov. Lipman 2003).
Studenti: <ul><li>získají znalosti z oblasti dialogických metod vyučování,</li><li>zlepší schopnost orientovat se v textu a klást si nad textem otázky, resp. formulovat otázky pro diskusi,</li><li>dokážou v diskusi rozpoznat a přiměřeně uplatnit základní intelektové dovednosti kritického a tvořivého myšlení,</li><li>rozvinou svoji schopnost všímat si metakognitivní (procesuální) roviny diskuse a pozorněji reflektovat průběh diskuse,</li><li>prostřednictvím vlastní zkušenosti lépe porozumí principům uplatnění dialogických metod ve výchově a vzdělávání.</ul>
|
Předpoklady
|
Předchozí absolvování předmětu Osobnostně-sociální výchova 1. Doporučuje se paralelní zapsání předmětu Osobnostně-sociální výchova 2.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta
Aktivní účast na semináři (v rámci OSV 4 a 5 je tolerována absence v jednom ze čtyř výukových bloků, absence se počítá pro oba semestry dohromady), odevzdání písemné sebereflexe a účast na závěrečném kolokviu.
|
Doporučená literatura
|
-
Bauman, Petr. Dialog ve vyučování a fenomén zájmu. KALISKÝ, J. (ed.) Filozofovanie s deťmi a mravný rozvoj žiaka. Banská Bystrica: Belianum, 2023.
-
Bauman, Petr. Filozofický dialog jako cesta k prevenci násilí : teorie a metodika, aktivity pro rozvoj myšlení. Vyd. 1. České Budějovice : Teologická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, Centrum filozofie, 2013. ISBN 978-80-7394-412-4.
-
Bauman, Petr. Filozofický dialog jako prostředek orchestrace komponent kritického myšlení. Banská Bystrica: Belianum, 2020.
-
Cam, Philip. Philosophical Inquiry: Combining the Tools of Philosophy with Inquiry-Based Teaching and Learning. Lanham; London: Rowman & Littlefield, 2020. ISBN 978-1-4758-4630-0.
-
Franzini Tibaldeo, Roberto. The Multidimensionality of Thinking: Critical, Creative, and Caring. Matthew Lipman and Ann Margaret Sharp: Philosophy for Children?s Educational Revolution. Cham: Springer, 2023.
-
Hábl, Jan. Morální charakter jako pedagogický problém. Vydání: první. Hradec Králové : Univerzita Hradec Králové, nakladatelství Gaudeamus, 2022. ISBN 978-80-7435-853-1.
-
Ježek, Zdeněk. Škola, ideje a hodnoty ve věku tl;dr. Brno: Masarykova univerzita, 2023. ISBN 978-80-280-0395-1.
-
Lipman, Matthew; Sharp, Ann Margaret. Ethical inquiry : instructional manual to accompany Lisa. 2nd ed. Lanham ; New York ; London : IAPC Institute for the advancement of philosophy for children, 1985. ISBN 0-8191-4785-0.
-
Lipman, Matthew. Thinking in education. 2nd ed. Cambridge : Cambridge University Press, 2003. ISBN 0-521-01225-2.
-
Mertin, Václav. Výchovné maličkosti. Praha: Wolters Kluwer, 2021. ISBN 978-80-7676-161-2.
-
Splitter, Laurance J.; Sharp, Ann Margaret. Teaching for better thinking : the clasroom community of inquiry. 1st pub. Melbourne : ACER The Australian Council for Educational Research Ltd, 1995. ISBN 0-86431-143-5.
-
Šeďová, Klára; Šalamounová, Zuzana,; Švaříček, Roman,; Sedláček, Martin,; Majcík, Martin; Navrátilová, Jana. Výuková komunikace. Vydání první. Brno : Masarykova univerzita, 2019. ISBN 978-80-210-9529-8.
-
Van Manen, Max. Pedagogical tact : knowing what to do when you don't know what to do. First published. London ; New York : Routledge, Taylor & Francis group, 2015. ISBN 978-1-62958-275-7.
|