Předmět: Pedagogika volného času

» Seznam fakult » FTE » KPD
Název předmětu Pedagogika volného času
Kód předmětu KPD/KPEVČ
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Havel Tomáš, Mgr. Dr. theol.
Obsah předmětu
Obsahem studia jsou tyto okruhy státní závěrečné zkoušky - Škola a scholé, Paidagogos a pedagog, Učitelství a vychovatelství a Chronos, Kairos, Aion. Literatura na základě vlastního výběru a doporučení garanta, semináře, konzultace, rozpravy nad texty.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), E-learning, Skupinová výuka
  • Příprava na zkoušku - 70 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 16 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 54 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je umožnit studentům vhled do způsobu uvažování o škole, pedagogice a volném čase z pohledu humanistické filozofie, pedagogiky a psychologie na straně jedné a stejně tak i z pohledu sociálně-vědních oborů. Na základě reflexe vlastní pedagogické i životní zkušenosti, studia literatury a diskuzních setkání se student pokouší zformulovat vlastní postoj k chápání pedagogiky, volného času i cestě k sebereflektování.
Student by měl být způsobilý zformulovat vlastního postoje k pedagogickému významu volného času, orientaci v pedagogické oblasti na škále od humanistického k sociálně determinujícímu pojetí a k pojetí či uvědomění vlastního kontinuálního sebereflektování.
Předpoklady
Předpokladem je schopnost provázat úvahy o studiu pedagogiky a metodologie pedagogického výzkumu se skutečným zájmem o pedagogické doprovázení a etiku pomáhající profese. Nezbytným předpokladem je schopnost naslouchat, vést dialog, nacházet podstatné zdroje a přinášet je do diskuze.

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Kolokvium, Seminární práce, Sebereflexe

V rámci dvousemestrálního kurzu student prokáže schopnost dohledávat odborné zdroje, zpracovat je na požadované úrovni a dokázat je kriticky zhodnotit. Na tomto základě vypracuje seminární práce, které obhájí jako přípravu na státní závěrečnou zkoušku.
Doporučená literatura
  • Kaplánek, Michal. Čas volnosti - čas výchovy : pedagogické úvahy o volném čase. Vyd. 1. Praha : Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0450-3.
  • Palouš, Radim. Čas výchovy. Praha: SPN, 1991. ISBN 80-04-25415-2.
  • Piaget, Jean; Inhelder, Bärbel,; Vyskočilová, Eva. Psychologie dítěte. Vydání 6., v této edici 1. Praha : Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0691-0.
  • Průcha, Jan. Moderní pedagogika. 5., aktualizované a doplněné vydání. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0456-5.
  • Skalková, Jarmila. Humanizace vzdělávání a výchovy jako soudobý pedagogický problém. 1. vyd. Ústí nad Labem : Univerzita J.E. Purkyně (Ústí nad Labem), 1993. ISBN 80-7044-063-5.
  • Suda, Stanislav. Autorské čtení jako fenomén rozvoje osobnosti. , 2020.
  • Suda, Stanislav. Experimentální dramatika - patnáctiletá případová studie. In Aigelová, E. et al. (eds.) Jedeme dál, s. 58-65. UPOL: Olomouc, 2021.
  • Suda, Stanislav. Experimentální dramatika - tělo a sebereflexe. In Maierová, E. et al. (eds.) PhD existence 2019 - Tělo a mysl, s. 42-49. UPOL: Olomouc, 2019.
  • Suda, Stanislav. Experimentální dramatika - volný čas a fenomén hry jako způsob poznání. In Aigelová, E. et al. (eds.) Změna, s. 94-103. UPOL: Olomouc, 2022.
  • Suda, Stanislav. Experimentální dramatika. Vydání první. České Budějovice : Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2017. ISBN 978-80-7394-680-7.
  • Suda, Stanislav. Fenomén koronavirové krize v esejích studentů pedagogiky volného času na Teologické fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. Caritas et veritas 2021, 11(2). 2021, ISSN 1805-0948.
  • Suda, Stanislav. O fenoménu hry ve vzdělávání - škola jako hra?. Caritas et veritas 2022, 12(2). 2022, ISSN 1805-0948.
  • Suda, Stanislav. Psychiatrická kazuistika - 20 let s Experimentální dramatikou (in. Eva Aigelová, Lucie Viktorová, Martin Dolejš, PHD EXISTENCE 2020 - Člověk a čas). UPOL: Olomouc, 2020. ISBN 978-80-244-5731-4.
  • Suda, Stanislav. Scholé očima studentů pedagogiky Jihočeské univerzity. České Budějovice: Caritas et Veritas. 2023, ISSN 1805-0948.
  • Suda, Stanislav. Scholé through the Eyes of Students of Pedagogy at the University of South Bohemia. České Budějovice: Caritas et Veritas. 2023, ISSN 1805-0948.
  • Svobodová, Zuzana. Svobodný čas : pedagogika volného času jako výchova ke svobodě. První vydání. Praha : Univerzita Karlova, Nakladatelství Karolinum, 2023. ISBN 978-80-246-5474-4.
  • Vážanský, Mojmír - Smékal, Vladimír. Základy pedagogiky volného času. Brno: Paido, 1995. ISBN 9788090173798.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr