Předmět: Psychologie morálního vývoje

» Seznam fakult » FTE » KPD
Název předmětu Psychologie morálního vývoje
Kód předmětu KPD/KPMV
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk čeština, angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Nota Josef, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Předmět tematicky pokrývá tyto okruhy: 1) Model mravního vývoje u J. Piageta 2) Fáze morálního vývoje dle Lawrence Kohlberga a) Kohlbergův model vývoje mravního usuzování. b) Selmanův model sociální perspektivy. c) Přínos C. Gilliganové a ženská morálka. 3) Eriksonův model mravního vývoje 4) Mravní vývoj a mravní výchova a) Psychologie morálního vývoje v psychoanalýze a behaviorismu. b) Etika a lidské hodnoty z pohledu pomáhajících profesí c) Kazuistiky

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, E-learning, Individuální příprava ke zkoušce
Výstupy z učení
Studenti se v předmětu Psychologie morálního vývoje seznámí s vývojem morálního myšlení v dílech J. Piageta, L. Kohlberga a E. Eriksona a na základě těchto teorií umí vysvětlit etická dilemata a motivace a postoje v různých stádiích ontogeneze člověka. Studenti si v rámci předmětu osvojí či upevní tyto odborné znalosti a dovednosti: - znalosti teorie psychického vývoje z hlediska morálních postojů; - dovednosti: porozumět ontogenezi člověka z pohledu etiky, umět vysvětlit etická dilemata, motivace a postoje v různých vývojových stádiích.
Studenti získají vývojový pohled na mravní jednání člověka, osvojí si některé modely mravního vývoje, zkusí si aplikovat tyto modely na oblast pedagogiky a sociální práce.
Předpoklady
Předmět předpokládá znalosti obecné psychologie, psychologie osobnosti a vývojové psychologie na úrovni bakalářského studia.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Kolokvium

Požadavky na studenta Předmět je zakončen podrobnou rozpravou zkoušejícího s více studenty (skupinka max. čtyř) nad knihou Psychologie morálního vývoje od H. Heidbrinka, během které zkoušející ověří, do jaké míry a jak kvalitně si jednotliví studenti osvojili a porozuměli tématům v knize rozpracovaných. Organizace studia V kombinované formě studia je předmět organizován v podobě dvou 4 hod. bloků rozvrhovaných konzultací za semestr. V rámci této rozvrhované výuky bude prostor pro zodpovězení otázek studentů k prostu?dované literatuře, představení systému učiva a výkladu vybraných obtížnějších pasáží. Vzhledem k tomu, že k předmětu je dostupná literatura, těžištěm předmětu je samostudium. Doporučuje se, aby student přečetl studijní texty ještě před druhou rozvrhovanou konzultací. V prezenční formě studia je výuka rozvrhována v rozsahu 2 hod. týdně (studenti kombinované formy studia se mohou dle svých možností zúčastnit rovněž těchto seminářů). Individuální práce studenta (kontrola samostatného studia) Kontrola samostudia spočívá v ověřování, zda v odborné rozpravě student smysluplně reaguje na otázky mířící k základní studijní literatuře.
Doporučená literatura
  • Bauman, Zygmunt; Donskis, Leonidas,; Korte, Daniel. Morální slepota : ztráta citlivosti v tekuté modernitě. 1. vydání. Praha : Pulchra, 2023. ISBN 978-80-7564-091-8.
  • Becker, Ch.:. Jádro věci. Individuace jako etický proces. 978-80-903715-8-3.
  • Becker, Ch. Jádro věci. Individuace jako etický proces. Brno. Emitos, 2007.
  • Cakirpaloglu Dobešová S., Cakirpaloglu P. Sociální vliv a rizikové chování adolescentů. Praha : Grada. 2025.
  • Gilligan, Carol; Klimentová, Eva. Jiným hlasem : o rozdílné psychologii žen a mužů. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-402-8.
  • Haidt, Jonathan. Morálka lidské mysli : proč lidstvo rozděluje politika a náboženství. Vyd. 1. Praha : Dybbuk, 2013. ISBN 978-80-7438-090-7.
  • Heidbrink, Horst; Müller, Ondřej. Psychologie morálního vývoje. 1. vyd. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-154-1.
  • Hill, Grahame; Hartlová, Helena. Moderní psychologie : hlavní oblasti současného studia lidské psychiky. Vyd. 1. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-641-1.
  • Jankovský, Jiří. Etika pro pomáhající profese. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha : Stanislav Juhaňák - Triton, 2018. ISBN 978-80-7553-414-9.
  • Nakonečný, M. Psychologie osobnosti. 2021.
  • Piaget, Jean; Inhelder, Bärbel,; Vyskočilová, Eva. Psychologie dítěte. 3. vyd., v Portálu 2. vyd. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-407-9.
  • Poněšický, J.:. Člověk a jeho postavení ve světě. ISBN 80-7254-861-1.
  • Poněšický, Jan; Hogenová, Anna,; Koťa, Jaroslav,; Sokol, Jan. Člověk a jeho postavení ve světě : filozofické otázky - psychologické odpovědi. Vyd. 1. Praha : Triton, 2006. ISBN 80-7254-861-1.
  • Vacek, Pavel. Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech. Hradec Králové : Gaudeamus, 2002. ISBN 80-7041-101-5.
  • Vacek, Pavel. Rozvoj morálního vědomí žáků : metodické náměty k realizaci průřezových témat. Vyd. 1. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-386-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr