Vyučující
|
-
Havel Tomáš, Mgr. Dr. theol.
|
Obsah předmětu
|
Obsahem studia bude práce s texty autorů z oblasti filozofie, psychologie, pedagogiky a teologie k tématům jako důstojnost člověka, vulnerabilita, vztahovost, svátek a slavení, resilience, duše a jiné, a jejich diskuse, s cílem rozvinout vnímavost studentů pro tyto fenomény jak v pohledu na sebe, tak v pohledu na mladé lidi nebo na vzdělávací situace. Obsah studia bude určen především zájmem studentů. Podle zájmu studentů je možné, že se část výuky spojí s pobytem v některém z fungujících klášterů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Písemná práce (např. u souborných zkoušek, klauzur), Exkurze, Individuální konzultace s vyučujícím
|
Výstupy z učení
|
Student získá příležitost osobně promyslet a v rozhovoru s druhými reflektovat některé aspekty, týkající se jeho pedagogického postoje.
Student by měl být způsobilý zformulovat vlastní postoj k dílčím aspektům pedagogické praxe a na jeho základě v diskuzi s druhými a s odbornou literaturou dospět k jeho kritickému náhledu.
|
Předpoklady
|
Předpokladem je schopnost naslouchat, vést dialog, nacházet podstatné zdroje a přinášet je do diskuze.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Kolokvium, Seminární práce, Sebereflexe
V rámci kurzu student prokáže schopnost dohledávat odborné zdroje, zpracovat je na požadované úrovni a dokázat je kriticky zhodnotit. Na tomto základě vypracuje seminární práci, kterou obhájí jako přípravu na státní závěrečnou zkoušku. Literatura na základě vlastního výběru a doporučení garanta, semináře, konzultace, rozpravy nad texty.
|
Doporučená literatura
|
-
Augustin. Vyznání. Praha. 1992.
-
Daniel Burghardt, Markus Dederich, Nadine Dziabel, Thomas Höhne, Diana Lohwasser, Robert Stöhr, Jörg Zirfas. Vulnerabilität. Pädagogische Herausforderungen. Stuttgart. 2017.
-
Keul, Hildegund. Verwundbar sein. Vulnerabilität und die Kostbarkeit des Lebens. Ostfildern. 2021.
-
Komenský, J. A. Jedno nezbytné. Praha. 2020.
-
Patočka, Jan. Péče o duši I-III. Praha.
-
Platón. Ústava. Praha. 1993.
-
Poláková, Jolana. Perspektiva naděje. Hledání transcendence v postmoderní době. Praha. 1995.
-
Poláková, Jolana. Smysl dialogu. O směřování k plnosti lidské komunikace. Praha. 2008.
-
van Manen, Max. Pedagogický takt. České Budějovice.
|