Předmět: Psychologické základy expresivní výchovy

» Seznam fakult » FTE » KPD
Název předmětu Psychologické základy expresivní výchovy
Kód předmětu KPD/KPZEV
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Suda Stanislav, doc. MgA. Ph.D.
Obsah předmětu
Tematické okruhy: Problém vztahu teorie a praxe v aplikované psychologii Exprese jako prostředek utváření osobní zkušenosti prostřednictvím symbolizace Expresivita jako kulturní kontext exprese a její úloha při rozvoji osobnosti Otázky ontologie první a třetí osoby v kontextu exprese Teoretické přístupy k sebepojetí a sebedeterminaci v psychologii Vztah sebepojetí, rozvoje osobnosti a sebedeterminace v kontextu exprese a expresivity Vztah mezi Já a Ty v různých typech dialogu a s ohledem na expresivní komunikaci Metodologie a metodika syntézy teoretického a zkušenostního poznávání

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je integrovat zkušenostní přípravu s teoretickým poznáním v rámci profesionální pedagogické přípravy. Tato syntéza probíhá na základě komplexního porozumění problematice exprese a expresivity. Prostřednictvím expresivních aktivit spojených s reflexí se studenti naučí symbolicky vyjadřovat a zobecňovat osobní zkušenosti a s použitím odpovídající terminologie jí porozumět v teoretických souvislostech. Předmět je obsahově zaměřen na pochopení a rozvoj sebepojetí a sebedeterminace skrze specifický typ symbolizace osobní zkušenosti. Předmět rozvíjí a prohlubuje především kompetence personální a sociální, k učení a metodické.
Student si osvojil základní znalosti o expresivních výchovách z psychologického hlediska.
Předpoklady
Žádné zvláštní předpoklady.

Hodnoticí metody a kritéria
Kolokvium

aktivní účast v semináři, seminární práce
Doporučená literatura
  • Goodman, N. Jazyky umění, nástin teorie symbolů. Praha: Academia, 2006.
  • Searle, J. A. Mind. Oxford: Oxford University Press, 2004.
  • Slavík, J., Chrz, V. Štech, S. Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum, 2013.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Teologická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika volného času (2016) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní