Základní témata si studenti osvojují na základě reflexe zkušenostních gestaltů, tzv. mentalizace (Fauconnier, Turner, 2002). Z pohledu výchovy a vzdělávání je mentalizace podmínkou rozvoje na všech třech základních úrovních kulturního pole: socializační, enkulturační a personalizační (Slavík, Chrz, Štech, 2013). Při mentalizaci si student osvojuje, ověřuje, přetváří, tudíž konceptualizace mentální prostory vypovídající o světě a o něm samém. Na základě promyšleného vzdělávacího využití této osobní zkušenosti a jejího zhodnocení prostřednictvím teorie je schopen těchto poznatků využít pro pedagogickou praxi. Základní témata: Vnímání základní teoretické koncepce, vývoj vnímání, sociální percepce Představivost práce s představami ve vztahu k učení a paměti Paměť stádia paměti a možnosti jejich zlepšení, paměť o mém self a druhých Učení vybrané teorie učení, styly učení Myšlení řešení problémů, skupinové myšlení Tvořivost psychologické aspekty tvořivosti žáků a její podpora Pozornost práce s pozorností a soustředěním žáků Inteligence, schopnosti a emoce v učení
|
-
Atkinson, Rita L.; Herman, Erik,; Petržela, Miroslav; Brejlová, Dagmar. Psychologie. 2., aktualiz. vyd., V Portálu 1. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-640-3.
-
Auger, Marie-Thér?se; Boucharlat, Christiane; Hučínová, Lucie. Učitel a problémový žák : strategie pro řešení problémů s kázní a učením. Vyd. 1. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-907-0.
-
Corno, Lyn; Anderman, Eric M. Handbook of educational psychology. Third edition. New York ; London : Routledge, Taylor & Francis Group, 2016. ISBN 978-0-415-89482-1.
-
Fontana, David; Balcar, Karel. Psychologie ve školní praxi : příručka pro učitele. Vyd. 3. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-725-1.
-
Hayes, Nicky; Štěpaníková, Irena; Smékal, Vladimír. Základy sociální psychologie. Vydání čtvrté. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-283-6.
-
Hayesová, N. Základy sociální psychologie. Portál, 1997.
-
Helus, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. 2., přepracované a doplněné vydání. Praha : Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4674-6.
-
Helus, Zdeněk. Úvod do psychologie. 2., přepracované a doplněné vydání. Praha : Grada, 2018. ISBN 978-80-247-4675-3.
-
Jedlička, Richard; Koťa, Jaroslav,; Slavík, Jan,; Slavíková, Jana. Pedagogická psychologie pro učitele : psychologie ve výchově a vzdělávání. Vydání 1. Praha : Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0586-1.
-
Mayer, Richard E.,; Alexander, Patricia A. Handbook of research on learning and instruction. Second edition. New York ; London : Routledge, Taylor & Francis Group, 2017. ISBN 978-1-138-83175-9.
-
Nakonečný, Milan. Psychologie osobnosti. Praha : Stanislav Juhaňák - Triton, 2021. ISBN 978-80-7553-886-4.
-
Nakonečný, Milan. Sociální psychologie. Vydání druhé, rozšířené a přepracované. Praha : Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1679-9.
-
Plháková, Alena. Učebnice obecné psychologie. 2., doplněné, aktualizované a přepracované vydání. Praha : Academia, 2023. ISBN 978-80-200-3347-5.
-
Říčan, Pavel. Cesta životem : vývojová psychologie. 4., doplněné vydání. Praha : Portál, 2021. ISBN 978-80-262-1783-1.
-
Říčan, Pavel. Psychologie osobnosti : obor v pohybu. 6., rev. a dopl. vyd., V Grada Publishing 2. Praha : Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3133-9.
-
Slavík, Jan; Chrz, Vladimír,; Štech, Stanislav. Tvorba jako způsob poznávání. Vydání první. V Praze : Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2335-1.
-
Vágnerová, Marie; Lisá, Lidka. Vývojová psychologie : dětství a dospívání. Vydání třetí, přepracované a doplněné. Praha : Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2021. ISBN 978-80-246-4961-0.
-
Výrost, J., Slaměník, I. Aplikovaná sociální psychologie I. Praha: Portál, 2000.
-
Výrost, J., Slaměník, I. Sociální psychologie. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1428-8.
-
Výrost, Jozef,; Slaměník, Ivan,; Sollárová, Eva. Sociální psychologie : teorie, metody, aplikace. Vydání 1. Praha : Grada, 2019. ISBN 978-80-247-5775-9.
-
Výrost J.,Slaměník I .:. Aplikovaná sociální psychologie II, Praha, Grada 2001.
|