Vyučující
|
-
Zbudilová Helena, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Pedagogika volného času. 2. Pedagogické principy volného času. Myšlenkové proudy. 3. Volný čas v edukačních centrech. 4. Volný čas dětí a mládeže. 5. Organizace Observatorio de la Juventud ve Španělsku. 6. Sociokulturní animace: pojetí, základy a praxe. 7. Pedagogika volného času: nové výzvy. 8. Projekty pedagogiky volného času a alternativní pedagogika ve Španělsku. 9. Sociokulturní animace a neformální vzdělávání ve volném čase. En espaňol: 1. Pedagogía del ocio y tiempo libre. 2. Principios pedagógicos del tiempo libre. Corrientes del pensamiento. 3. Ocio y el tiempo libre en los centros educativos. 4. Tiempo libre infantil y juvenil. 5. Observatorio de la juventud en Espaňa. 6. La animación sociocultural: conceptos, fundamentos y prácticas. 7. La pedagogía del ocio: nuevos desafíos. 8. Proyectos de pedagogía del ocio y el tiempo libre y la pedagogía alternativa en Espaňa. 9. La animación sociocultural y la educación no formal en el tiempo libre y de ocio de ciudadanía.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Písemná práce (např. u souborných zkoušek, klauzur), E-learning, Práce s multimediálními zdroji (texty, internet, IT technologie)
|
Výstupy z učení
|
Cílem výuky je uvést studenta do četby španělsky psaného odborného textu z oblasti pedagogiky volného času a rozvíjet jeho schopnost porozumění a interpretace cizojazyčných materiálů.
Student prohlubuje své znalosti a dovednosti při práci se španělsky psaným odborným textem z oblasti pedagogiky volného času.
|
Předpoklady
|
Předmět nepředpokládá žádné vstupní znalosti nad rámec požadavků přijímacího řízení. Vyučovací metody: Důraz je kladen na dialogické metody - diskuze, rozhovor a brainstorming - které podporují aktivní zapojení studentů, kritické myšlení a sdílení názorů při práci s odbornými texty. Výuka zahrnuje také práci s tištěnými i digitálními zdroji (odborná literatura, internet, multimédia), čímž se posiluje informační gramotnost a samostatné učení. Hodnocení probíhá formou analýzy výkonů studentů, přičemž důraz je kladen na kvalitu zpracování zadaných úkolů a schopnost aplikovat získané poznatky v pedagogické praxi.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Forma způsobu ověření: kombinovaná (písemná a ústní) Aktivní účast na seminářích - průběžná a komentovaná četba a překlad textů zaměřených na pedagogiku volného času, popř. diskuze nad vybranými odbornými problémy. Vypracování písemné práce na zadané téma (rozsah min. 3 strany) a její prezentace.
|
Doporučená literatura
|
-
Carretero Díaz, M. Á. Educación para el ocio y el tiempo libre. León: Universidad de León. 2005.
-
Cembranos, F. La animación sociocultural: una propuesta metodológica. Madrid: Popular. 2023.
-
Cortés, M. C. El tiempo libre y el juego en la educación. Propuestas pedagógicas. Madrid: Homosapiens. 2021.
-
Dubský, J. Velký španělsko-český slovník, 1. díl (A-H). Praha: Academia, 1999.
-
Dubský, J. Velký španělsko-český slovník, 2. díl (I-Z). Praha: Academia, 1999.
-
González Lorca, E. Transformar la educación para cambiar el mundo. Región de Murcia: Consejería de Educación y Cultura. 2021.
-
Iglesias Vidal, Edgar. Educación intercultural en el tiempo libre. Barcelona: Popular. 2023.
-
Lezaeta, M. L. La importancia del tiempo libre en niňos y adolescentes: porqué es crucial que no siempre estén ocupados. Clarín. 2023.
-
Llull Peňalba, J. Teoría y práctica de la educaión en el tiempo libre. Madrid: CCS. 1999.
-
Prado Chala, R. D. Las actividades recreativas y el uso del tiempo libre de los adolescentes: revisión sistemática. Gade. 2023.
-
Punti Vidal, Joaquin. Educar en tiempos dificiles. Madrid: Librero. 2021.
-
Sáez, I. A. Educación en el tiempo libre: la inclusión en el centro. Barcelona: Octaedro. 2019.
-
VV.AA. Programación, ejecución y difusión de proyectos educativos en el tiempo libre. Madrid: Elearning. 2015.
|