Předmět: Teorie a praxe hudebních aktivit 1

» Seznam fakult » FTE » KPD
Název předmětu Teorie a praxe hudebních aktivit 1
Kód předmětu KPD/KTPH1
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Ochozka Karel, Mgr.
Obsah předmětu
Dějiny hudby Starověk: hudba Izraele, Řeků a Římanů Křesťanská liturgická hudba, Ambroziánský a Gregoriánský chorál Středověk: vícehlasý zpěv, světský zpěv, duchovní písně Ars antiqua, ars nova Franko - vlámská hudba Novověk: Období baroka Hlasová výchova, její postavení v hudebněedukačním procesu, hlasová a duševní hygiena, vady a poruchy hlasu, specifika dětského hlasu, respirační, fonační a modifikační ústrojí Metodika hlasové výchovy: dechová, hlasová, artikulační cvičení, prezentace metodických námětů, modelové situace, rytmický výcvik, metodika rytmické výchovy, prezentace metodických námětů Didaktický nácvik jednohlasé písně Hra na nástroj. (klavír, kytara)

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je nabídnou zájemcům základní přehled dějin hudby v období starověku, středověku a baroka a seznámení s význačnými osobnostmi dané epochy. Nabízený předmět také obsahuje základy hlasové výchovy, její metodiku a rozvíjení rytmického cítění u dětí. Součástí předmětu je také rozvíjení hry na nástroj (klavír, kytara).
Student se orientuje v jednotlivých epochách dějin hudby. Student dokáže vysvětlit charakteristické znaky jednotlivých období. Student na základě sluchové analýzy skladby rozlišuje různá období. Student je schopen použít vhodné hudební ukázky pro ilustraci formálních a skladebních technik v jednotlivých obdobích. Student se stává informovaným posluchačem hudby. Student je schopen rozvíjet melodicko-rytmické cítění u dětí. Student je připraven zvládnout nácvik jednodušších písní.
Předpoklady
Prerekvizita: asolvování předmětu KPD/KZHUD

Hodnoticí metody a kritéria
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Test

Prezentace metodických námětů - hlasová výchova,nebo rytmický výcvik, nebo nácvik jednohlasé písně Samostudium
Doporučená literatura
  • Bártová, J. - Schnierer, M. - Zouharová, V.:. Dějiny hudby. České Budějovice, PF JU, 1994.
  • Havelková, K., Chládková, B. Didaktika HV. Brno: PdF MU Brno, 1995.
  • Holas, M. Hudební pedagogika. Praha: AMU Praha, 2004.
  • Holas, M. Malý slovník základních pojmů z hudební pedagogiky a hudební psychologie. Praha: AMU Praha, 2001.
  • Hrčková, N. Dějiny hudby IV.. Praha: Ikar, 2007.
  • Hurník, I. , Eben, P. Česká orffova škola. Praha-Bratislava: Supraphon, 1969.
  • Jurkovič, P. Od výkřiku k písničce. Praha: Portál, 2022. ISBN 978-80-7367-750-3.
  • Kačic, L. Dějiny hudby III.. Praha: Ikar, 2009. ISBN 978-80-249-1266-0.
  • Kunetka, F. Stručné dějiny hudby a zpěvu v liturgii. Olomouc. Matice cyrilometodějská, 1999.
  • Sedlák, F. Psychologie hudebních schopností a dovedností. Praha, 1989.
  • Smolka, J. Dějiny hudby. Brno: TOGGA, 2001.
  • Stojan, J. Maličká su 2. Lipník nad Bečvou : JASTO, 2023. ISBN 978-80-86086-10-1.
  • Šafařík, J. Dějiny hudby. Praha: Votobia, 2002.
  • Šimanovský, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie. Praha: Portál. 2024.
  • Šimanovský, Z., Tichá, A., Staňková, T. Lidové písničky a hry s nimi 2. Praha: Portál, 2023. ISBN 978-80-262-1368-0.
  • Tichá, A. Učíme děti zpívat. Praha: Portál, 2005.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr