1.-2. Výchovné a vzdělávací aspekty předmětu, rozvoj rozumových, citových a morálních dispozic jedince. Stadia vývoje výtvarného projevu dítěte a dospívajícího. Vývoj tvořivých schopností, funkce hry a výtvarný projev. 3.-13. Širokospektrální volnočasové výtvarné aktivity jako zájmová činnost, jako forma vyjádření a komunikace. Možnosti kultivace a ovlivňování výtvarného projevu napříč věkovým spektrem. Teoretický základ a vlastní realizace jednotlivých výtvarných aktivit. 14. Problematika hodnocení a diagnostiky výtvarného projevu dětí, dospívajících a dospělých. Výtvarný projev jako zájmová činnost, jako forma vyjádření a komunikace. Kultivace, ovlivňování a hodnocení výtvarného projevu dětí a dospívajících.
|
nespecifikováno
Na základě níže popsané struktury student vytvoří a realizuje výtvarně výchovnou volnočasovou jednotku s vybranou skupinou "klientů" (požadavky na skupinou nejsou předem pevně dané - nepůsobí-li student v žádném volnočasovém zařízení, může si složit libovolnou skupinu osob (v minimálním počtu 3 osob). Realizovanou aktivitu bude student prezentovat při závěrečném kolokviu (konkrétní den bude stanoven s ohledem na vývoj probíhající nákazy). Při prezentaci student předloží práce vzniklé během aktivity (lze i ve formě fotografií) a vytvořenou přípravu na vyučovací jednotku volnočasové VV, jenž bude zpracována na základě této struktury: 1 námět 2 úkol 3 motivace 4 výtvarně technické informace 5 materiál 6 vzdělávací a výchovný cíl 7 hodnocení - tj. co mělo být/bylo u pedagoga předmětem hodnocení u prací, jenž byly během jednotky volnočasové výtvarné výchovy realizovány. 8 reflexe - hodnocení realizované aktivity pedagogem (s čím byl spokojen; co se nezdařilo atd.) Posluchač při prezentaci prokáže, že umí používat a vysvětlit základní pojmy vztahující se k výtvarné oblasti: např. výtvarná tvořivost, kompozice, bod a linie, plocha, objem, barva, tvar, těleso, prostor, světlo.
|
-
Doležalová, Kamila K.J.; Hosman, Zdeněk. Perspektivy a limity našich současných koncepcí výtvarné výchovy. České Budějovice, 2000.
-
Eliášová, S.; Slavík, J.; Slavíková, V. Dívej se, tvoř a povídej!: Artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: Portál, 2019.
-
HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P. Didaktika výtvarné výchovy I. PedF UK, Praha, 2005.
-
Hosman, Zdeněk. Didaktický skicář : výtvarné činnosti ve výtvarné výchově. 1. vyd. České Budějovice : Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2007. ISBN 978-80-7394-001-0.
-
Kohlová, M.A. 200 výtvarných činností. Praha: Portál, 2003.
-
Roeselová, V. Metodika výtvarné výchovy v ZUŠ. Praha: Fortuna, 1991.
-
Řepa, Karel. Didaktické listy pro přípravu lekcí výtvarné výchovy. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta. 2022.
-
ŘEPA, Karel, POSPÍŠIL, Aleš, DUCHKOVÁ, Zuzana & Michal FILIP. Krajina jako námět a médium ve výtvarné výchově. Olomouc, 2020. ISBN 978-80-904268-5-6.
-
Slavík, J. Kapitoly z výtvarné výchovy II. Hodnota, osobnost, motivace.. PedF UK, Praha, 1994.
-
Slavík, Jan. Hodnocení v současné škole : východiska a nové metody pro praxi. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9.
-
Slavík, Jan. Od výrazu k dialogu ve výchově : artefiletika. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-437-3.
-
Smith, Ray; Chmelař, Petr; Týčová, Anna; Vosková, Monika. Encyklopedie výtvarných technik a materiálů. Vyd. 1. Praha : Slovart, 2000. ISBN 80-7209-245-6.
-
Uždil, Jaromír; Davidová, Věra. Mezi uměním a výchovou. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1988.
-
Wood, Brian. Adobe Illustrator : oficiální výukový kurz. Brno : Computer Press. 2022.
|