Vyučující
|
-
Zbudilová Helena, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1.-3. Aktivizující metody: didaktické hry. Netradiční metody (např. besedy, tvořicí náměty, tvorba učebních pomůcek, literární hry a kvizy). 4.-6. Vybrané metody, techniky a postupy: brainstorming, clustering, diskuse, E-U-R, expertní a debatní skupiny, INSERT, komunitní kruh, ledolamky a myšlenková mapa. 7.-9. Vybrané metody, techniky a postupy: oživené obrazy, párové čtení, pětilístek, sebehodnocení a shrnování, skládačkové učení, skupinová práce, řazení textu a řízené čtení. 10.-11. Vybrané metody, techniky a postupy: ukončení příběhu, Vennův diagram, víceúrovňový systém kladení otázek, volné psaní, klíčové pojmy a kostka. 12.-13. Aktuální výzvy literární výchovy ve volném čase (čtenářská gramotnost, kritické myšlení, rozvoj schopnosti porozumění textu, rozvoj schopnosti vyjadřování /vyprávění, charakteristika a popis/, záznamy z četby, tvorba vybraných autorů ve výchově ve volném čase).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Kurz navazuje na předmět Volnočasová literární a dramatická výchova 1. Cílem je systematické prohloubení znalostí a dovedností studentů v oblasti literární výchovy, které mohou aplikovat v pedagogice volného času.
Student se orientuje v problematice literární výchovy.
|
Předpoklady
|
Kurz navazuje na předmět Volnočasová literární a dramatická výchova 1.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Aktivní účast na seminářích, průběžné vypracování zadávaných úloh.
|
Doporučená literatura
|
-
Beránková, E. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Fraus, 2002.
-
Bína, D., Niklesová, E. Hledání nových cest v didaktice slohu a literární výchovy. Č. Budějovice: JU, 2007.
-
Čapek, R. Moderní didaktika. Praha: Grada, 2015.
-
Daniels, H. (ed.). Texts and Lessons for Teaching Literature.. Heinemann, 2013.
-
Gejdušová, I. Komplexnost ve výuce literární výchovy. Ostrava: OU, 2008.
-
Gejdušová, I. Komplexnost ve výuce literární výchovy. Ostrava: OU, 2008.
-
Hník, O. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy. Jinočany: H§H, 2007.
-
Holá, M., Niklesová, E., Vejvodová, M. Katalog pracovních listů pro výuku literární výchovy. Č. Budějovice: V. Johanus, 2010.
-
Kotrba, T., Lacina, L. Aktivizační metody ve výuce. Praha: Barrister § Principal, 2011.
-
Kyloušková, H. Jak využít literární text ve výuce cizích jazyků. Brno: Masarykova univerzita, 2007.
-
Ležáková, D., Bína, D. Komunikační kompetence v literární výchově. Č. Budějovice: JU, 2006.
-
Martinková, V. Teorie literatury netradičně. Praha: Trizonia, 1995.
-
Šlapal, M. a kol. Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti. Nový Jičín: KZDV, 2012.
-
Toman, J. Didaktika čtení a primární literární výchovy. Č. Budějovice: JU, 2007.
-
Toman, J. Didaktika čtení a primární literární výchovy. Č. Budějovice: JU, 2007.
-
Vášová, L. Úvod do bibliopedagogiky. Praha: ISV, 1995.
-
Zormanová, L. Výukové metody v pedagogice. Praha: Grada, 2012.
|