Předmět: Metodiky zájmových činností

» Seznam fakult » FTE » KPD
Název předmětu Metodiky zájmových činností
Kód předmětu KPD/MEZC
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kočerová Martina, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Zájmová činnost a zájmový útvar základní pojmy a rozdělení 2. Psychologické aspekty vedení zájmové činnosti 3. Zájmové činnosti plánování 4. Zájmové činnosti realizace I. (Výchovné požadavky vzhledem k vývojovým obdobím) 5. Zájmové činnosti realizace II. (komunikace, řešení problémů) 6. Zájmové činnosti hodnocení 7. Organizace a legislativa související s prací pedagoga volného času 8. Definice a funkce hry 9. Základní teorie her Huizinga, Fink, Caillois 10. Dějinný vývoj hry 11. Didaktické funkce hry, klasifikace her. 13. Uvádění her a reflexe 14. Tvorba her

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Předmět navazuje na předmět Obecná didaktika. Studenti se v průběhu semestru: - seznámí se základním plánováním, realizací a hodnocením zájmové činnosti - prohloubí znalosti o hře, jakožto didaktickém prostředku
Student: - naplánuje činnost zájmového útvaru v delším časovém horizontu včetně vhodné formulace hlavních i dílčích cílů, volby adekvátního obsahu a vhodných metod - navrhne vhodnou strukturu schůzky zájmového útvaru i vícedenní akce - vhodně uplatní hru jakožto didaktický prostředek
Předpoklady
Student má již absolvován či souběžně absolvuje předmět Obecná didaktika.
KPD/KOBD

Hodnoticí metody a kritéria
Test, Seminární práce

Požadavky: Vypracování seminárích úkolů 1. Vypracování rámcového plánu zájmového útvaru (požadavky viz níže). 2. Vypracování programové karty nové autorské hry. Individuální práce studenta 1. Vypracování seminárního úkolu - příprava rámcového plánu zájmového útvaru v rozsahu min. 20 jednotek + detailní rozpracování jedné jednotky. Studenti vypracují roční plán individuálně, nebo ve skupině max. 3 studentů. Práci odevzdají prostřednictvím systému Moodle nejpozději dva týdny před koncem výuky daného semestru (datum, kdy výuka končí je uvedeno v harmonogramu AR). 2. Vytvoření programové karty zcela nové hry, její testování a vyhodnocení (programovou kartu + písemný záznam o tvorbě, testování a vyhodnocení odevzdá student prostřednictvím systému Moodle nejpozději dva týdny před koncem výuky daného semestru (datum, kdy výuka končí je uvedeno v harmonogramu AR). Poznámka: Přednášející může požadovat přepracování plánu zájmového útvaru i programové karty v případě, že studentem zaslané verze neodpovídají úrovni nezbytné pro splnění předmětu. Student může práci zaslat max. dvakrát. Na přepracování má 10 dnů. Student absolvuje předmět vypracováním seminárních úkolů (viz výše) a úspěšným složením zkoušky, která bude navazovat na studentem vypracované úkoly.
Doporučená literatura
  • Fond her. Brno, 2007. ISBN 978-80-251-1675-3.
  • Herník zážitkové hry. 2020. ISBN 978-80-973620-0-3.
  • BAKALÁŘ, E. I dospělí si mohou hrát. Praha, 2004. ISBN 80-86851-05-2.
  • BORECKÝ, V. Imaginace, hra a komika. Praha, 2005. ISBN 80-7254-503-5.
  • BORECKÝ, V. Světy hraček. Praha, 1982.
  • CAILLOIS, R. Hry a lidé: maska a závrať.. Praha, 1998. ISBN 80-902482-2-5.
  • ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha, 2007. ISBN 978-80-7367-273-7.
  • ČINČERA, J. Práce s hrou. Pro profesionály. Praha, 2007. ISBN 978-80-247-1.
  • FINK, E. Hra jako symbol světa. Praha, 1993. ISBN 80-202-0410-5.
  • FINK, E. Oáza štěstí. Praha, 1992. ISBN 80-204-0224-1.
  • Franc, D.; Martin, A.; Zounková, D. Učení zážitkem a hrou.. Brno, 2007. ISBN 978-80-251-1701-9.
  • HÁJEK, B. (ed.). Pedagogické ovlivňování volného času. Praha, 2008. ISBN 978-80-7367-473-1.
  • HÁJEK, B. Nástin metodiky vedení zájmové činnosti. Praha, 2007. ISBN 978-80-7290-265-1.
  • HANUŠ, R., CHYTILOVÁ, L. Zážitkově pedagogické učení. Praha, 2009. ISBN 978-80-247-2816-2.
  • HUIZINGA, J. Homo ludens. O původu kultury ve hře. Praha, 2000. ISBN 80-7272-020-1.
  • CHOUR, J. Receptář her. Praha, 2000. ISBN 80-7178-388-9.
  • KAPLÁNEK, M. (ed.). Čas volnosti ? čas výchovy. Praha, 2012. ISBN 978-80-262-0450-3.
  • KIRCHNER, J. Psychologie prožitku a dobrodružství. Brno, 2009. ISBN 978-80-251-2562-5.
  • MILLAROVÁ, S. Psychologie hry. Praha, 1978.
  • MIŠURCOVÁ, V. Hra a hračka v životě dítěte. Praha, 1989.
  • NĚMEC, J. Od prožívání k požitkářství. Brno, 2002. ISBN 80-7315-006-9.
  • NĚMEC, J. S hrou na cestě za tvořivostí. Brno, 2004. ISBN 80-7315-014-X.
  • OLIVOVÁ, V. Lidé a hry: Historická geneze sportu. Praha, 1979. ISBN 27-076-79.
  • Pávková, J., Hájek, B., Hofbauer, B. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-711-6.
  • ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha, 1990. ISBN 80-7038-078-0.
  • SEVEROVÁ, M. Hry v raném dětství. Praha, 1982.
  • SÝKORA, J. Zážitkové kurzy jako nástroj pedagoga volného času. Hradec Králové, 2006. ISBN 80-7041-380-8.
  • ZAPLETAL, M. Hry v přírodě. Praha, 1995. ISBN 80-901826-6-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Teologická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika volného času (2018) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní