Předmět: Muzejní pedagogika

» Seznam fakult » FTE » KPD
Název předmětu Muzejní pedagogika
Kód předmětu KPD/MP
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk čeština, němčina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Duda Zdeněk, PhDr. Ph.D.
  • Dudová Anna, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Základní okruhy: A: Vnitřní život muzea 1, Muzea a muzejnictví 2, Muzejnictví v České republice 3, Muzejní sbírky B: Muzea a veřejnost 4, Výstavní prezentace muzeí 5, Návštěvnický profil muzeí C: Muzejní pedagogika 6, Úvod do muzejní pedagogiky 7, Podoby muzejní pedagogiky 8, Osoba muzejního pedagoga 9, Tvorba pracovních listů 10, Tvorba muzejních programů 11, Interaktivita a participace muzeí 12, Muzejně-pedagogická kazuistika vybraného zařízení

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Exkurze
Výstupy z učení
Předmět nabízí základní vhled do problematiky českého muzejnictví a vnitřního chodu různých typů muzeí se zvláštním zřetelem k nezbytné informační výbavě a potřebám muzejního pedagoga a do problematiky oboru muzejní pedagogiky. Cílem je porozumění odborným pojmům a základním tendencím a podobám muzejní edukace.
Student získá vhled do problematiky českého muzejnictví a vnitřního chodu muzeí a porozumí základním pojmům a současným tendencím muzejní edukace.
Předpoklady
Žádné.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Test

Požadavky na zápočet Získání zápočtu z předmětu Muzejní pedagogika předpokládá splnění tří kroků: 1, zpracování a včasné odevzdání dvou zadaných seminárních úkolů; 2, úspěšné absolvování zápočtového testu (lze nahradit plnou aktivní účastí na výuce); 3, úspěšné absolvování ústního pohovoru (forma kolokvia nad zadanými seminárními úkoly). Téma prvního seminárního úkolu je společné pro všechny, druhý seminární úkol předpokládá možnost omezené volby, respektive výběru ze zadaných témat. První seminární úkol má podobu úvahy na téma "Jak bude vypadat anebo by mělo vypadat muzeum v blízké budoucnosti?" Tuto úvahu je třeba zpracovat písemně na 3 až 4 normostrany (písmo Times New Roman, velikost písma 12, řádkování 1,5, nejméně 5400 znaků). Druhý seminární úkol má zadání volnější. Vybrané téma prosím vypracovat minimálně na 3 až 4 normostrany. Obsah je daný tématem, forma je libovolná (konspekt, výklad, esej apod.). Termíny Zadané seminární úkoly prosím odevzdat přes Moodle nejpozději dne 30. 11. 2024. Pokud by zaslané seminární úkoly vykazovaly nějaké výraznější obsahové (týká se úkolu č. 2) či formální nedostatky (týká se i úvahy), budou do 10. 12. 2024 vráceny k přepracování. Vrácené a přepracované seminární úkoly je nutné následně odevzdat nejpozději do 20. 12. 2024. Seminární úkoly, které i napodruhé nebudou odevzdány v dostatečné kvalitě, nebudou přijaty a zápočet nebude moci být udělen.
Doporučená literatura
  • BAUR, J. Das Museum der Zukunft: 43 neue Beiträge zur Diskussion über d. Bielefeld, 2022. ISBN 978-3-8376-5270-3.
  • Brabcová, A. (ed.). Brána muzea otevřená: průvodce na cestě muzea k lidem a lidí do muzea. Náchod, 2003. ISBN 80-86213-28-5.
  • Buriánková, M.; Komárková, A.; Šebek, F. (edd.). Úvod do muzejní praxe: učební texty základního kurzu Školy muzejní propedeutiky Asociace muzeí a galerií České republiky. PRAHA, 2010. ISBN 978-80-86611-40-2.
  • Desvallées, A. a kol. Základní muzeologické pojmy. Brno, 2011. ISBN 978-80-86413-79-2.
  • Duda, Z.; Dudová, A. Animace, participace a další zaklínadla v muzeu 1.0, 2.0, 3.0 a 4.0. Blatná. 2022.
  • Gesser, S., Gorgus, N., Jannelli, A. Das subjektive Museum: partizipative Museumsarbeit zwischen Selbstvergewisserung und gesellschaftspolitischem Engagement. Biefeld, 2020. ISBN 978-3-8376-4286-5.
  • Gesser, S., Gorgus, N., Jannelli, A. Das subjektive Museum: partizipative Museumsarbeit zwischen Selbstvergewisserung und gesellschaftspolitischem Engagement. Biefeld, 2020. ISBN 978-3-8376-4286-5.
  • Jagošová, L.; Jůva, V.; Mrázová, L. Muzejní pedagogika: metodologické a didaktické aspekty muzejní edukace. Brno, 2010.
  • Jůva, V. Dětské muzeum: edukační fenomén pro 21. století. Brno, 2004. ISBN 80-7315-090-5.
  • Piontek, A. Museum und Partizipation. Theorie und Praxis kooperativer Ausstellungsprojekte und Beteiligungsangebote. Bielefeld, 2017. ISBN 978-3-8376-3961-2.
  • VĚSTNÍK AMG. Vzdělávání v muzeích. Praha. 2022, ISSN 2464-7837.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr