Předmět: Základní témata náboženské pedagogiky

» Seznam fakult » FTE » KPD
Název předmětu Základní témata náboženské pedagogiky
Kód předmětu KPD/NONP
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk čeština, angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Havel Tomáš Cyril, Mgr. Dr. theol.
Obsah předmětu
- Základní pojmy náboženské pedagogiky (teologická a společenskovědní východiska, antropologické aspekty náboženské víry, předmět NP, cíle náboženské výchovy, NP jako vědní disciplína) - Náboženská zkušenost (definice, znaky, vztah k problému současné společnosti, vztah k náboženské víře) - Náboženské vzdělávání v bibli, od dob prvotní církve až ke vzniku NP jako samostatné disciplíny) - Teologická antropologie jako základ NP myšlení a jednání - Náboženské vzdělávání a sociologické, náboženskosociologické, vývojověpsychologické perspektivy - Nadstřešující teorie náboženského vzdělávání

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Písemná práce (např. u souborných zkoušek, klauzur), Pozorování, Projekce (statická, dynamická), Práce s multimediálními zdroji (texty, internet, IT technologie), Skupinová výuka, Případová studie
Výstupy z učení
Předmět pojmenovává a analyzuje základní témata teorie náboženské pedagogiky.
Studenti stanoví kritéria pro zhodnocení oprávněnosti a podmínek pro náboženskou výchovu a vzdělání v současné společnosti. Blíže charakterizují oblasti náboženské výchovy, které odpovídají náboženskému rozměru člověka. Kriticky hodnotí šance a úskalí náboženské výchovy a vzdělávání v současné evropské kultuře.
Předpoklady
Žádné.

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

Prostudování základní literatury a osvědčení znalostí v ústní zkoušce
Doporučená literatura
  • Boschki, R. Einführung in die Religionspädagogik. 2008.
  • Grom, B. Religionspsychologie. München, 2007.
  • Grümme, B. Menschen bilden? Eine religionspädagogische Anthropologie. Freiburg, 2012.
  • Jakobs, M. Neue Wege der Katecheze. München, 2010.
  • Muchová, L. Budete mými svědky. Brno, 2011.
  • Muchová, L. Náboženská edukace v současné společnosti. Ružomberok, 2009.
  • Muroňová, E. Spirituální dimenze kultury školy na základní škole na příkladu ČR. Brno, 2011.
  • Schweitzer, F., Englert,R., Schwab, U., Ziebertz, H.-G. (eds.). Entwurf einer pluralitätsfähigen Religionspädagogik. Freiburg, 2002.
  • Schweitzer, F., Englert,R., Schwab, U., Ziebertz, H.-G. (eds.). Welche Religionspädagogik ist pluralitätsfähig?: Strittige Punkte und weiterführende Perspektiven. Freiburg, 2012.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Teologická fakulta Studijní plán (Verze): Teologie (2012) Kategorie: Filozofie, teologie 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní