Předmět: Speciální témata náboženské pedagogiky

» Seznam fakult » FTE » KPD
Název předmětu Speciální témata náboženské pedagogiky
Kód předmětu KPD/NSTNP
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk čeština, angličtina, němčina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Havel Tomáš Cyril, Mgr. Dr. theol.
Obsah předmětu
- otázka po pravdě v náboženském vzdělávání (kritické myšlení, dialog) - výzvy diverzity pro náboženské vzdělávání - příspěvek náboženského vzdělávání k otázkám identity - média jako místo náboženského vzdělávání (digitální svět jako zdroj vzdělávacích podnětů) - náboženská pedagogika a osobnostní rozvoj - spiritualita školy a rozvoj školy jako organizace - nárok autenticity a svátostná katecheze - mezipředmětové vztahy a předmět náboženství

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Předmět tematizuje a diskutuje vybraná témata náboženské pedagogiky.
Student disponuje základními vhledy v současných teoriích náboženské pedagogiky. Rozumí vztahu mezi náboženskou pedagogikou a ostatními humanitními vědami, především umí vysvětlit, v jakém smyslu využívá náboženská pedagogika různých úhlů pohledu na člověka těchto věd v situaci náboženské výchovy.
Předpoklady
Žádné

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Prostudování základní literatury a osvědčení znalostí v ústní zkoušce
Doporučená literatura
  • Boschki, R. Einführung in die Religionspädagogik. 2008.
  • Grom, B. Religionspsychologie. München, 2007.
  • Grümme, B. Menschen bilden? Eine religionspädagogische Anthropologie. Freiburg, 2012.
  • Jakobs, M. Neue Wege der Katecheze. München, 2010.
  • Muchová, L. Budete mými svědky. Brno, 2011.
  • Muchová, L. Cíle a cesty k hlubšímu lidství: Didaktika náboženství v České republice pro 21. století. České Budějovice, 2017.
  • Muchová, L. Náboženská edukace v současné společnosti. Ružomberok, 2009.
  • Muroňová, E. Spirituální dimenze kultury školy na základní škole na příkladu ČR. Brno, 2011.
  • Schweitzer, F., Englert,R., Schwab, U., Ziebertz, H.-G. (eds.). Entwurf einer pluralitätsfähigen Religionspädagogik. Freiburg, 2002.
  • Schweitzer, F., Englert,R., Schwab, U., Ziebertz, H.-G. (eds.). Welche Religionspädagogik ist pluralitätsfähig?: Strittige Punkte und weiterführende Perspektiven. Freiburg, 2012.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Teologická fakulta Studijní plán (Verze): Teologie (2012) Kategorie: Filozofie, teologie 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní