Předmět: Osobnostně-sociální výchova 4

» Seznam fakult » FTE » KPD
Název předmětu Osobnostně-sociální výchova 4
Kód předmětu KPD/OSV4
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Nota Josef, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsahem semináře bude diskuse pedagogických témat vycházejících ze zkušenosti a zájmu studentů a reflexe osobnostních, obsahových, metodických, komunikativních a metakognitivních aspektů diskusí.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Písemná práce (např. u souborných zkoušek, klauzur), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Předmět je součástí bloku pedagogické přípravy se zaměřením na oblast osobnostně sociální výchovy, která buduje psychosomatickou kondici, pedagogickou kondici a kondici k veřejnému jednání v otevřených situacích. Klade důraz na sebereflexi pedagogického pracovníka ve zpětné vazbě a na reflexi pedagogického jednání ve vztahu k individuální i skupinové dynamice. Cílem je vytvářet osobnostní nastavení budoucích pedagogů pro autentické výchovné působení při práci s jednotlivci i skupinami a posilovat osobnostní zralost, která pedagoga disponuje k pedagogickému jednání v otevřených či méně strukturovaných situacích. V návaznosti na předmět OSV 1 a paralelně k OSV 2, kde těžištěm je osobnostní formace studentů s důrazem na rozvoj schopnosti sebereflexe a reflexe vlastního veřejného jednání, předmět OSV 4 posouvá těžiště směrem k sociální dimenzi osobnostního rozvoje s důrazem na rozvoj kritického a tvořivého myšlení, rozvoj komunikačních dovedností, schopnosti účastnit se aktivně dialogu, vést (facilitovat) dialog ve skupině a reflektovat vlastní angažovanost v tomto dialogu. Předmět OSV 4 jako metodický rámec využívá prvky programu Filozofie pro děti (srov. Lipman 2003).
Studenti: <ul><li>získají znalosti z oblasti dialogických metod vyučování,</li><li>zlepší schopnost orientovat se v textu a klást si nad textem otázky, resp. formulovat otázky pro diskusi,</li><li>dokážou v diskusi rozpoznat a přiměřeně uplatnit základní intelektové dovednosti kritického a tvořivého myšlení,</li><li>rozvinou svoji schopnost všímat si metakognitivní (procesuální) roviny diskuse a pozorněji reflektovat průběh diskuse,</li><li>prostřednictvím vlastní zkušenosti lépe porozumí principům uplatnění dialogických metod ve výchově a vzdělávání.</ul>
Předpoklady
Předchozí absolvování předmětu Osobnostně-sociální výchova 1. Doporučuje se paralelní zapsání předmětu Osobnostně-sociální výchova 2.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta

Aktivní účast na semináři (povoleny jsou dvě absence během semestru, opakované pozdní příchody nebo účast bez náležité přípravy jsou hodnoceny jako absence), vedení min. jedné diskuse, odevzdání min. jedné písemné sebereflexe v průběhu semestru a eseje na konci semestru, absolvování kolokvia.
Doporučená literatura
  • Bauman, Petr. Dialog ve vyučování a fenomén zájmu. KALISKÝ, J. (ed.) Filozofovanie s deťmi a mravný rozvoj žiaka. Banská Bystrica: Belianum, 2023.
  • Bauman, Petr. Filozofický dialog jako cesta k prevenci násilí : teorie a metodika, aktivity pro rozvoj myšlení. Vyd. 1. České Budějovice : Teologická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, Centrum filozofie, 2013. ISBN 978-80-7394-412-4.
  • Bauman, Petr. Filozofický dialog jako prostředek orchestrace komponent kritického myšlení. Banská Bystrica: Belianum, 2020.
  • Cam, Philip. Philosophical Inquiry: Combining the Tools of Philosophy with Inquiry-Based Teaching and Learning. Lanham; London: Rowman & Littlefield, 2020. ISBN 978-1-4758-4630-0.
  • Franzini Tibaldeo, Roberto. The Multidimensionality of Thinking: Critical, Creative, and Caring. Matthew Lipman and Ann Margaret Sharp: Philosophy for Children?s Educational Revolution. Cham: Springer, 2023.
  • Hábl, Jan. Morální charakter jako pedagogický problém. Vydání: první. Hradec Králové : Univerzita Hradec Králové, nakladatelství Gaudeamus, 2022. ISBN 978-80-7435-853-1.
  • Ježek, Zdeněk. Škola, ideje a hodnoty ve věku tl;dr. Brno: Masarykova univerzita, 2023. ISBN 978-80-280-0395-1.
  • Lipman, Matthew; Sharp, Ann Margaret. Ethical inquiry : instructional manual to accompany Lisa. 2nd ed. Lanham ; New York ; London : IAPC Institute for the advancement of philosophy for children, 1985. ISBN 0-8191-4785-0.
  • Lipman, Matthew. Thinking in education. 2nd ed. Cambridge : Cambridge University Press, 2003. ISBN 0-521-01225-2.
  • Mertin, Václav. Výchovné maličkosti. Praha: Wolters Kluwer, 2021. ISBN 978-80-7676-161-2.
  • Splitter, Laurance J.; Sharp, Ann Margaret. Teaching for better thinking : the clasroom community of inquiry. 1st pub. Melbourne : ACER The Australian Council for Educational Research Ltd, 1995. ISBN 0-86431-143-5.
  • Šeďová, Klára; Šalamounová, Zuzana,; Švaříček, Roman,; Sedláček, Martin,; Majcík, Martin; Navrátilová, Jana. Výuková komunikace. Vydání první. Brno : Masarykova univerzita, 2019. ISBN 978-80-210-9529-8.
  • Van Manen, Max. Pedagogical tact : knowing what to do when you don't know what to do. First published. London ; New York : Routledge, Taylor & Francis group, 2015. ISBN 978-1-62958-275-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr