Předmět: Osobnostní výchova

» Seznam fakult » FTE » KPD
Název předmětu Osobnostní výchova
Kód předmětu KPD/OSVY
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Nota Josef, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Cvičení probíhá formou kontinuálních workshopů experimentální dramatiky, dialogického jednání s vnitřními partnery, autorských pokusů čtení textů a pokusů o autorský tvar s přesahem ke kultivaci vlastní sebereflexe. Vzhledem k důrazu na individuální rozvoj schopností jednotlivých studentů se obsah jednotlivých setkání utváří na základě zájmu, důvěry a klimatu ve skupině. Jednotlivé tematické okruhy se mohou prolínat jako průřezové, na základě individuální zkušenosti jednotlivých participantů.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Pokus
Výstupy z učení
Předmět je úvodním kurzem metodické specializace Osobnostně-sociální výchovy. Cílem metodické specializace je vytvářet osobnostní nastavení budoucích pedagogů pro autentické výchovné působení ve volnočasových aktivitách s jednotlivci i ve skupinách, posilovat osobnostní zralost, která pedagoga disponuje mj. k uplatňování animačních principů (např. v kontextu otevřené práce s mládeží) a obecně k pedagogickému jednání v otevřených či méně strukturovaných situacích.
Student získá první zkušenosti s fenomény dialogického jednání a autorského čtení. Student prohloubí zkusšenosti se sebereflektováním ve formě eseje.
Předpoklady
Žádné. Jedná se o úvodní předmět bloku.

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Rozhovor, Sebereflexe

80% docházka, aktivita při výuce, plnění zadaných úkolů v rámci cvičení. Eseje na základě zkušenosti s experimentální dramatikou.
Doporučená literatura
  • Drapela J. V. Přehled teorií osobnosti.. Praha, 2010.
  • Jiránek, F.; Fišer, J. Pedagogická psychologie II.. Praha: KPÚ, 1968.
  • Jiránek, F. Pedagogická psychologie I.. Praha: KPÚ, 1968.
  • Mareš, J., Man, F., Prokešová, L. Anatomie žáka a rozvoj jeho osobnosti. .
  • Piaget, J.; Inhelderová, B. Psychologie dítěte.. Praha: SPN, 1970.
  • Suda, Stanislav. Autorské čtení jako fenomén rozvoje osobnosti. , 2020.
  • Suda, Stanislav. Experimentální dramatika - patnáctiletá případová studie. In Aigelová, E. et al. (eds.) Jedeme dál, s. 58-65. UPOL: Olomouc, 2021.
  • Suda, Stanislav. Experimentální dramatika - tělo a sebereflexe. In Maierová, E. et al. (eds.) PhD existence 2019 - Tělo a mysl, s. 42-49. UPOL: Olomouc, 2019.
  • Suda, Stanislav. Experimentální dramatika - volný čas a fenomén hry jako způsob poznání. In Aigelová, E. et al. (eds.) Změna, s. 94-103. UPOL: Olomouc, 2022.
  • Suda, Stanislav. Experimentální dramatika. Vydání první. České Budějovice : Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2017. ISBN 978-80-7394-680-7.
  • Suda, Stanislav. O fenoménu hry ve vzdělávání - škola jako hra?. .
  • Suda, Stanislav. Psychiatrická kazuistika - 20 let s Experimentální dramatikou. .
  • Suda, Stanislav. Scholé očima studentů pedagogiky Jihočeské univerzity. .
  • Valenta, Josef. Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4473-5.
  • Valenta, Josef. Učit se být : témata a praktické metody pro osobnostní a sociální výchovu na ZŠ a SŠ. Vyd. 2. Praha : Agentura STROM, 2003. ISBN 80-86106-10-1.
  • Way, B. Rozvoj osobnosti dramatickou hrou. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku. 2014.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr