Vyučující
|
-
Nota Josef, Mgr. Ph.D.
-
Suda Stanislav, doc. MgA. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Eseje na základě zkušenosti s experimentální dramatikou. Zkušenost je pro kondiční výchovu nepostradatelná, požadavky na účast v hodinách - 80 %.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Písemná práce (např. u souborných zkoušek, klauzur), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Předmět je třetím ze čtyř navazujících bloků pedagogické přípravy v metodické specializaci OSV, která buduje psychosomatickou kondici, pedagogickou kondici a kondici k veřejnému jednání v otevřených situacích. Zároveň klade důraz na sebereflexi pedagogického pracovníka ve zpětné vazbě a reflexi pedagogického jednání ve vztahu k individuální i skupinové dynamice. Cílem metodické specializace je vytvářet osobnostní nastavení budoucích pedagogů pro autentické výchovné působení ve volnočasových aktivitách s jednotlivci i ve skupinách, posilovat osobnostní zralost, která pedagoga disponuje mj. k uplatňování animačních principů (např. v kontextu otevřené práce s mládeží) a obecně k pedagogickému jednání v otevřených či méně strukturovaných situacích. Předmět Osobnostně-sociální výchova 3 dále rozvíjí důraz na kultivaci sebereflektování prostřednictvím kontinuálně utvářeného autorského postoje k tvorbě, psaní i čtení, v návaznosti na praktickou zkušenostní a kondiční výchovu. Vzhledem k důrazu na individuální rozvoj schopností jednotlivých studentů se obsah jednotlivých setkání utváří na základě zájmu, důvěry a klimatu ve skupině. Jednotlivé tematické okruhy se mohou prolínat jako průřezové, na základě individuální zkušenosti jednotlivých participantů, a to napříč více semestry. Ve třetím semestru bude pozornost věnována zejména tématům: dialog jako srozumění, hra jako fenomén, formy hry, dramatika ve vývoji kultury, dramatika ve vývoji jedince, autorství jako fenomén, tvorba jako otázka, psychologie jako studium duše, pedagogika jako péče o duši, transcendentní přesahy.
Student získá znalosti z oblasti sebepoznání, sebeuvědomění, umění naslouchat Student porozumí základům nonverbální komunikace (ne ve smyslu znakové řeči), smyslového vnímání, rytmického cítění. Student si osvojí psychofyzické zvládnutí prostoru, vnímání partnera. Student je schopen uplatnit poznatky z oblasti verbální komunikace, ovládnutí základních mluvních dovedností včetně zástupné řeči a její využití při práci s jednotlivcem, skupinou, ve volnočasových aktivitách.
|
Předpoklady
|
Student dokáže využít a propojit dovednosti, znalosti, vědomosti z předmětů, které se zabývají výchovou. Student je schopen tyto znalosti realizovat ve zpracovaných, případně autorských projektech. Předchozí absolvování předmětu OV2, doporučuje se paralelně zápis přemětu OV4.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Systematické pozorování studenta, Sebereflexe
Prezenční studium - 80% docházka, aktivita při výuce, plnění zadaných úkolů v rámci cvičení. Kombinované studium - aktivita při výuce, plnění zadaných úkolů v rámci cvičení. Splnění předmětu Osobnostně-sociální výchova 2 (OV2)
|
Doporučená literatura
|
-
Drapela J.V. Přehled teorií osobnosti. 3. vyd. Praha: Portál, 2004..
-
Jiránek, F.; Fišer. Pedagogická psychologie II. Praha: KPÚ, 1968..
-
Jiránek F. Pedagogická psychologie I. Praha: KPÚ, 1968..
-
Piaget, J.; Inhelderová. Psychologie dítěte..
-
Way B. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací, ISV nakladatelství, Praha. 1996.
|