Název předmětu | Osobnostně-sociální výchova 1 |
---|---|
Kód předmětu | KPD/OV |
Organizační forma výuky | Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | nespecifikováno |
Studijní praxe | nespecifikováno |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Eseje na základě zkušenosti s experimentální dramatikou. Zkušenost je pro kondiční výchovu nepostradatelná, požadavky na účast v hodinách - 80 %.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Písemná práce (např. u souborných zkoušek, klauzur), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Výstupy z učení |
Předmět je prvním ze čtyř navazujících bloků pedagogické přípravy v metodické specializaci OSV, která buduje psychosomatickou kondici, pedagogickou kondici a kondici k veřejnému jednání v otevřených situacích. Zároveň klade důraz na sebereflexi pedagogického pracovníka ve zpětné vazbě a reflexi pedagogického jednání ve vztahu k individuální i skupinové dynamice. Cílem metodické specializace je vytvářet osobnostní nastavení budoucích pedagogů pro autentické výchovné působení ve volnočasových aktivitách s jednotlivci i ve skupinách, posilovat osobnostní zralost, která pedagoga disponuje mj. k uplatňování animačních principů (např. v kontextu otevřené práce s mládeží) a obecně k pedagogickému jednání v otevřených či méně strukturovaných situacích. Úvodní blok je seznamovací. Jedná se o praktickou zkušenostní a kondiční výchovu. Cvičení probíhá formou kontinuálních workshopů experimentální dramatiky, dialogického jednání s vnitřními partnery, autorských pokusů čtení textů a pokusů o autorský tvar s přesahem ke kultivaci vlastní sebereflexe. Vzhledem k důrazu na individuální rozvoj schopností jednotlivých studentů se obsah jednotlivých setkání utváří na základě zájmu, důvěry a klimatu ve skupině. Jednotlivé tematické okruhy se mohou prolínat jako průřezové, na základě individuální zkušenosti jednotlivých participantů, a to napříč více semestry. V prvním semestru bude pozornost věnována zejména tématu osobnosti a pedagogické psychologie: osobnost, výchova, zájem, potřeby, postoje, životní sloh, přejímání sociálních perspektiv, heteronomní uvažování, autonomní uvažování, vyšší sentimenty, morální dilemata.
Student získá znalosti z oblasti sebepoznání, sebeuvědomění, umění naslouchat Student porozumí základům nonverbální komunikace (ne ve smyslu znakové řeči), smyslového vnímání, rytmického cítění. Student si osvojí psychofyzické zvládnutí prostoru, vnímání partnera. Student je schopen uplatnit poznatky z oblasti verbální komunikace, ovládnutí základních mluvních dovedností včetně zástupné řeči a její využití při práci s jednotlivcem, skupinou, ve volnočasových aktivitách. |
Předpoklady |
Student dokáže využít a propojit dovednosti, znalosti, vědomosti z předmětů, které se zabývají výchovou. Student je schopen tyto znalosti realizovat ve zpracovaných, případně autorských projektech.
KPD/KOSVY ----- nebo ----- KPD/OSVY |
Hodnoticí metody a kritéria |
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Systematické pozorování studenta, Sebereflexe
Prezenční studium - 80% docházka, aktivita při výuce, plnění zadaných úkolů v rámci cvičení. Kombinované studium - aktivita při výuce, plnění zadaných úkolů v rámci cvičení. Absolvování předmětu Osobnostně-sociální výchova (OSVY) |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Teologická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika volného času (2018) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |