Předmět: Pedagogika péče o duši

» Seznam fakult » FTE » KPD
Název předmětu Pedagogika péče o duši
Kód předmětu KPD/PPD
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk čeština, angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Havel Tomáš, Mgr. Dr. theol.
Obsah předmětu
Obsahem studia bude práce s texty autorů z oblasti filozofie, psychologie, pedagogiky a teologie k tématům jako důstojnost člověka, vulnerabilita, vztahovost, svátek a slavení, resilience, duše a jiné, a jejich diskuse, s cílem rozvinout vnímavost studentů pro tyto fenomény jak v pohledu na sebe, tak v pohledu na mladé lidi nebo na vzdělávací situace. Obsah studia bude určen především zájmem studentů. Podle zájmu studentů je možné, že se část výuky spojí s pobytem v některém z fungujících klášterů.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Písemná práce (např. u souborných zkoušek, klauzur), Exkurze, Individuální konzultace s vyučujícím
Výstupy z učení
Student získá příležitost osobně promyslet a v rozhovoru s druhými reflektovat některé aspekty, týkající se jeho pedagogického postoje.
Student by měl být způsobilý zformulovat vlastní postoj k dílčím aspektům pedagogické praxe a na jeho základě v diskuzi s druhými a s odbornou literaturou dospět k jeho kritickému náhledu.
Předpoklady
Předpokladem je schopnost naslouchat, vést dialog, nacházet podstatné zdroje a přinášet je do diskuze.

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Kolokvium, Seminární práce, Sebereflexe

V rámci kurzu student prokáže schopnost dohledávat odborné zdroje, zpracovat je na požadované úrovni a dokázat je kriticky zhodnotit. Na tomto základě vypracuje seminární práci, kterou obhájí jako přípravu na státní závěrečnou zkoušku. Literatura na základě vlastního výběru a doporučení garanta, semináře, konzultace, rozpravy nad texty.
Doporučená literatura
  • Augustin. Vyznání. Praha. 1992.
  • Daniel Burghardt, Markus Dederich, Nadine Dziabel, Thomas Höhne, Diana Lohwasser, Robert Stöhr, Jörg Zirfas. Vulnerabilität. Pädagogische Herausforderungen. Stuttgart. 2017.
  • Keul, Hildegund. Verwundbar sein. Vulnerabilität und die Kostbarkeit des Lebens. Ostfildern. 2021.
  • Komenský, J. A. Jedno nezbytné. Praha. 2020.
  • Patočka, Jan. Péče o duši I-III. Praha.
  • Platón. Ústava. Praha. 1993.
  • Poláková, Jolana. Perspektiva naděje. Hledání transcendence v postmoderní době. Praha. 1995.
  • Poláková, Jolana. Smysl dialogu. O směřování k plnosti lidské komunikace. Praha. 2008.
  • van Manen, Max. Pedagogický takt. České Budějovice.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr