Vyučující
|
-
Hála Jaroslav, PhDr.
-
Nota Josef, Mgr. Ph.D.
-
Adámek Tomáš, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. Historický úvod do sociální psychologie 2. Systém sociální psychologie (struktura základních konceptů) 3. Sociální percepce a motivace 4. Psychologie dyadických vztahů 5. Komunikace a postoje 6. Malé skupiny 7. Náročné životní situace v mezilidských vztazích (konflikty a kooperace) 8. Předpoklad zdravého psychického vývoje v ontogenezi(vztah dítě-matka, vazba, přilnutí) 9. Úvod do vývojové psychologie: přehled vývojových fází, ontogeneze psychiky 10. Základní zákonitosti psychického vývoje; interakce genetické výbavy a sociální zkušenosti 10. Socializace (vztah dítě-matka a význam raného věku pro utváření osobnosti) 11. Dětský věk (novorozenec, kojenec, batole, předškolní věk a školní věk) 12. Dospívání a adolescence 13. Dospělost a stáří
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Skupinová výuka
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je přehled studenta o základních zákonitostech psychologických aspektů, mezilidských vztahů, pochopení základních zákonitostí a jejich fungování, aplikace získaných poznatků na sebepoznání a profesní činnost. Studenti budou připuštěni ke zkoušce pouze po úspěšněm splnění cvičení.
Student je schopen nahlédnout na vlastní chování, chování ostatních a společenské jevy okolo sebe. K tomuto náhledu a analýze dané situace je teoreticky vybaven. Sociálnímu chování lidí více porozumí a umí jej zasadit do do hlubších kontextů.
|
Předpoklady
|
Znalost základních pojmů z obecné psychologie, dobré ovládání psychologické terminologie, znalost nejdůležitějších teorií osobnosti. Tedy úspěšné absolvování předchozího kurzu Psychologie obecná a osobnosti.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Test
Vysvětlení zadané otázky a četba povinné literatury, přičemž se věnovat pouze částem týkajících se sociální a vývojové psychologie. 80 % účasti na cvičení, psaní deníku a plnění úkolů zadaných na jednotlivých cvičeních.
|
Doporučená literatura
|
-
Cakirpaloglu Dobešová S., Cakirpaloglu P. Sociální vliv a rizikové chování adolescentů. Praha : Grada. 2025.
-
Hayes, Nicky; Štěpaníková, Irena; Smékal, Vladimír. Základy sociální psychologie. Vydání čtvrté. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-283-6.
-
Langmeier, Josef; Krejčířová, Dana,; Langmeier, Miloš. Vývojová psychologie s úvodem do vývojové neurofyziologie. 2. vyd. Praha : H & H, 2002. ISBN 80-7319-016-8.
-
Nakonečný, M. Psychologie: přehled základních oborů. Praha/Kroměříž - Triton, 2011.
-
Nakonečný, Milan. Sociální psychologie. Vydání druhé, rozšířené a přepracované. Praha : Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1679-9.
-
Říčan, Pavel. Cesta životem : vývojová psychologie. 4., doplněné vydání. Praha : Portál, 2021. ISBN 978-80-262-1783-1.
-
Vágnerová, Marie; Lisá, Lidka. Vývojová psychologie : dětství a dospívání. Vydání třetí, přepracované a doplněné. Praha : Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2021. ISBN 978-80-246-4961-0.
-
Vavrda, V. Dětská hra a psychoanalýza.
-
Vavrda, V. Oidipský konflikt z hlediska současné psychoanalytické teorie.
-
Vavrda, V. Ontogeneze úzkosti a strachu. ISBN 978-80-247-1315-1.
-
Výrost, J., Slaměník, I. Aplikovaná sociální psychologie I. Praha: Portál, 2000.
-
Výrost, J., Slaměník, I. Sociální psychologie. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1428-8.
-
Výrost, Jozef,; Slaměník, Ivan,; Sollárová, Eva. Sociální psychologie : teorie, metody, aplikace. Vydání 1. Praha : Grada, 2019. ISBN 978-80-247-5775-9.
-
Výrost J.,Slaměník I .:. Aplikovaná sociální psychologie II, Praha, Grada 2001.
|