Předmět: Teorie osobnostní výchovy

» Seznam fakult » FTE » KPD
Název předmětu Teorie osobnostní výchovy
Kód předmětu KPD/TOV
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk čeština, angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Zbudilová Helena, doc. PhDr. Ph.D.
  • Nota Josef, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Dynamické pojetí osobnosti 2. Psychoanalytická teorie; analytická teorie 3. Individuální psychologie; interpersonální teorie; psychosociální teorie 4. Teorie učení 5. Rysová a faktorová teorie; teorie pole 6. Systematický eklekticismus 7. Fenomenologie a existencialismus 8. Teorie já 9. Holistická teorie; Logoterapie 10. Osobnost jako dedukce z chování 11. Osobnost jako reálná entita 12. Osobnostní rozvoj zvenčí: přizpůsobení/účinné chování. 13. Osobnostní rozvoj zevnitř: tendence k sebeaktualizaci/adekvátnosti.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Písemná práce (např. u souborných zkoušek, klauzur), Pozorování, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Pokus, Skupinová výuka
Výstupy z učení
Cílem předmětu je umožnit studentům seznámit se s přehledem základních teorií osobnosti a na tomto základě se orientovat ve východiscích a principech jednotlivých přístupů v pedagogice a jejich projevu v konkrétní školské soustavě. Taktéž se dotýká tématu způsobu zařazení školních předmětů osobnostní výchovy či osobnostních výcviků a jejich pojetí. Kurz sestává z kombinace kontaktní výuky, samostudia a plnění písemných úkolů. Tento předmět taktéž připravuje studenty na rozpravu u státní zkoušky ohledně témat determinismu a indeterminismu či východisek metodologie kvantitativního a kvalitativního pedagogického a psychologického výzkumu.
Student by měl být způsobilý zformulovat vlastní postoj k teoriím osobnosti na škále od humanistického k sociálně determinujícímu pojetí. Následně pak jejich případné projevy a důsledky ve vzdělávání.
Předpoklady
Absolvování předmětů psychologie, pedagogiky či osobnostní výchovy na specializační úrovni Komunikativnost Schopnost orientace v odborné literatuře Schopnost vést dialog

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Esej, Kolokvium, Seminární práce, Sebereflexe

Aktivní účast ve výuce podložená průběžnou přípravou. Vypracování vlastního, teoreticky podloženého náhledu na problematiku různých typů uvažování o psychologii osobnosti na škále od deterministických pohledů k pohledům indermním. Absolvování ústní prezentace s obhajobou písemné práce na úrovni státní závěrečné zkoušky.
Doporučená literatura
  • Bertrand, Yves; Selucký, Oldřich. Soudobé teorie vzdělávání. Vydání první. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
  • Drapela, Victor J.; Balcar, Karel. Přehled teorií osobnosti. Vydání šesté. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0040-6.
  • Freud, Anna. Já a obranné mechanismy. Portál. Praha, 2023. ISBN 9788026220251.
  • Jiránek, František; Souček, Jan. Úvod do obecné psychologie. Vydání 1. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1969.
  • Jung, Carl Gustav. Vývoj osobnosti. Portál. Praha, 2022. ISBN 9788026219545.
  • Koukolík, František; Drtilová, Jana. Vzpoura deprivantů : o špatných lidech, skupinové hlouposti a uchvácené moci. První vydání. Praha : Makropulos, 1996. ISBN 80-901776-8-9.
  • Maslow, Abraham Harold; Le Roch, Pavla. Motivace a osobnost. Vydání první. Praha : Portál, 2021. ISBN 978-80-262-1728-2.
  • Nuttin, Joseph; Jiránek, František. Struktura "Já - Svět" : (osmá kapitola z knihy Struktura osobnosti, kterou v překladu Františka Jiránka vydalo v roce 1970 Krajské pedagogické nakladatelství v Praze). Praha : Katedra autorské tvorby a pedagogiky DAMU, 2002.
  • Piaget, Jean; Inhelder, Bärbel,; Vyskočilová, Eva. Psychologie dítěte. Vydání 6., v této edici 1. Praha : Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0691-0.
  • Smékal, Vladimír. Pozvání do psychologie osobnosti : člověk v zrcadle vědomí a jednání. 2. opr. vyd. Brno : Barrister & Principal, 2004. ISBN 80-86598-65-9.
  • Suda, Stanislav. Autorské čtení jako fenomén rozvoje osobnosti. , 2020.
  • Suda, Stanislav. Experimentální dramatika - patnáctiletá případová studie. In Aigelová, E. et al. (eds.) Jedeme dál, s. 58-65. UPOL: Olomouc, 2021.
  • Suda, Stanislav. Experimentální dramatika - tělo a sebereflexe. In Maierová, E. et al. (eds.) PhD existence 2019 - Tělo a mysl, s. 42-49. UPOL: Olomouc, 2019.
  • Suda, Stanislav. Experimentální dramatika - volný čas a fenomén hry jako způsob poznání. In Aigelová, E. et al. (eds.) Změna, s. 94-103. UPOL: Olomouc, 2022.
  • Suda, Stanislav. Experimentální dramatika. Vydání první. České Budějovice : Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2017. ISBN 978-80-7394-680-7.
  • Suda, Stanislav. Fenomén koronavirové krize v esejích studentů pedagogiky volného času na Teologické fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. Caritas et veritas 2021, 11(2). 2021, ISSN 1805-0948.
  • Suda, Stanislav. O fenoménu hry ve vzdělávání - škola jako hra?. Caritas et veritas 2022, 12(2). 2022, ISSN 1805-0948.
  • Suda, Stanislav. Psychiatrická kazuistika - 20 let s Experimentální dramatikou (in. Eva Aigelová, Lucie Viktorová, Martin Dolejš, PHD EXISTENCE 2020 - Člověk a čas). UPOL: Olomouc, 2020. ISBN 978-80-244-5731-4.
  • Suda, Stanislav. Scholé očima studentů pedagogiky Jihočeské univerzity. České Budějovice: Caritas et Veritas. 2023, ISSN 1805-0948.
  • Suda, Stanislav. Scholé through the Eyes of Students of Pedagogy at the University of South Bohemia. České Budějovice: Caritas et Veritas. 2023, ISSN 1805-0948.
  • Valenta, Josef. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. 1. vyd. Kladno : AISIS, 2006. ISBN 80-239-4908-X.
  • Valenta, Josef. Učit se být : témata a praktické metody pro osobnostní a sociální výchovu na ZŠ a SŠ. Vyd. 2. Praha : Agentura STROM, 2003. ISBN 80-86106-10-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr