Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Dějiny hudby Starověk: hudba Izraele, Řeků a Římanů Křesťanská liturgická hudba, Ambroziánský a Gregoriánský chorál Středověk: vícehlasý zpěv, světský zpěv, duchovní písně Ars antiqua, ars nova Franko - vlámská hudba Novověk: Období baroka Hlasová výchova, její postavení v hudebněedukačním procesu, hlasová a duševní hygiena, vady a poruchy hlasu, specifika dětského hlasu, respirační, fonační a modifikační ústrojí Metodika hlasové výchovy: dechová, hlasová, artikulační cvičení, prezentace metodických námětů, modelové situace, rytmický výcvik, metodika rytmické výchovy, prezentace metodických námětů Didaktický nácvik jednohlasé písně Hra na nástroj. (klavír, kytara)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je nabídnou zájemcům základní přehled dějin hudby v období starověku, středověku a baroka a seznámení s význačnými osobnostmi dané epochy. Nabízený předmět také obsahuje základy hlasové výchovy, její metodiku a rozvíjení rytmického cítění u dětí. Součástí předmětu je také rozvíjení hry na nástroj (klavír, kytara).
Student se orientuje v jednotlivých epochách dějin hudby. Student dokáže vysvětlit charakteristické znaky jednotlivých období. Student na základě sluchové analýzy skladby rozlišuje různá období. Student je schopen použít vhodné hudební ukázky pro ilustraci formálních a skladebních technik v jednotlivých obdobích. Student se stává informovaným posluchačem hudby. Student je schopen rozvíjet melodicko-rytmické cítění u dětí. Student je připraven zvládnout nácvik jednodušších písní.
|
Předpoklady
|
prerekvizita: absolvování předmětu KPD/ZHUD
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Test
Prezentace metodických námětů - hlasová výchova,nebo rytmický výcvik, nebo nácvik jednohlasé písně Samostudium
|
Doporučená literatura
|
-
Bártová, J. - Schnierer, M. - Zouharová, V.:. Dějiny hudby. České Budějovice, PF JU, 1994.
-
Havelková, K., Chládková, B. Didaktika HV. Brno: PdF MU Brno, 1995.
-
Holas, M. Hudební pedagogika. Praha: AMU Praha, 2004.
-
Holas, M. Malý slovník základních pojmů z hudební pedagogiky a hudební psychologie. Praha: AMU Praha, 2001.
-
Hrčková, N. Dějiny hudby IV.. Praha: Ikar, 2007.
-
Hurník, I. , Eben, P. Česká orffova škola. Praha-Bratislava: Supraphon, 1969.
-
Jurkovič, P. Od výkřiku k písničce. Praha: Portál, 2022. ISBN 978-80-7367-750-3.
-
Kačic, L. Dějiny hudby III.. Praha: Ikar, 2009. ISBN 978-80-249-1266-0.
-
Kunetka, F. Stručné dějiny hudby a zpěvu v liturgii. Olomouc. Matice cyrilometodějská, 1999.
-
Sedlák, F. Psychologie hudebních schopností a dovedností. Praha, 1989.
-
Smolka, J. Dějiny hudby. Brno: TOGGA, 2001.
-
Stojan, J. Maličká su 2. Lipník nad Bečvou : JASTO, 2023. ISBN 978-80-86086-10-1.
-
Šafařík, J. Dějiny hudby. Praha: Votobia, 2002.
-
Šimanovský, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie. Praha: Portál. 2024.
-
Šimanovský, Z., Tichá, A., Staňková, T. Lidové písničky a hry s nimi 2. Praha: Portál, 2023. ISBN 978-80-262-1368-0.
-
Tichá, A. Učíme děti zpívat. Praha: Portál, 2005.
|