Vyučující
|
-
Filip Michal, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1.-2. Výchovné a vzdělávací aspekty předmětu, rozvoj rozumových, citových a morálních dispozic jedince. Stadia vývoje výtvarného projevu dítěte a dospívajícího. Vývoj tvořivých schopností, funkce hry a výtvarný projev. 3.-13. Širokospektrální volnočasové výtvarné aktivity jako zájmová činnost, jako forma vyjádření a komunikace. Možnosti kultivace a ovlivňování výtvarného projevu napříč věkovým spektrem. Teoretický základ a vlastní realizace jednotlivých výtvarných aktivit. 14. Problematika hodnocení a diagnostiky výtvarného projevu dětí, dospívajících a dospělých. Výtvarný projev jako zájmová činnost, jako forma vyjádření a komunikace. Kultivace, ovlivňování a hodnocení výtvarného projevu dětí a dospívajících.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Demonstrace, Grafické a výtvarné činnosti, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), E-learning, Individuální konzultace s vyučujícím, Praktická výuka
- Domácí příprava na výuku
- 56 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět navazuje na Základy výtvarného projevu. Seznamuje posluchače s možnostmi výtvarných technik a s jejich užitím v pedagogice volného času, přičemž reflektuje věkové zvláštnosti ve výtvarném projevu a současně představuje základní problematiku metodiky výtvarné výchovy
Student si osvojí základy výtvarné dovednosti, které dokáže aplikovat při práci pedagoga volného času, přičemž dokáže definovat vhodnou techniku vzhledem ke specifickému založení dítěte (extrovert - introvert) i vzhledem k věkovým zvláštnostem v souvislosti s výtvarným projevem.
|
Předpoklady
|
absolvování předmětu ZVP
KPD/ZAVP
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Kolokvium
1) Účast na seminářích (min 70%) a realizace jednotlivých zadání. 2) Realizace vlastního artefaktu na téma "vitraj". Určení výsledného artefaku: vystavení v předokenním prostoru. Formát 104 x 50 cm nebo 128 x 50 cm (reflexe soudobého světa prostřednictvím vlastní tvorby - náměty s biblickou tematikou; náměty se sociální tematikou). 3) Na základě níže popsané struktury student vytvoří a realizuje výtvarně výchovnou volnočasovou jednotku s vybranou skupinou "klientů" (požadavky na skupinou nejsou předem pevně dané - nepůsobí-li student v žádném volnočasovém zařízení, může si složit libovolnou skupinu osob (v minimálním počtu 3 osob). Realizovanou aktivitu bude student prezentovat při závěrečném kolokviu (konkrétní den bude stanoven s ohledem na vývoj probíhající nákazy). Při prezentaci student předloží práce vzniklé během aktivity (lze i ve formě fotografií) a vytvořenou přípravu na vyučovací jednotku volnočasové VV, jenž bude zpracována na základě této struktury: 1 námět 2 úkol 3 motivace 4 výtvarně technické informace 5 materiál 6 vzdělávací a výchovný cíl 7 hodnocení - tj. co mělo být/bylo u pedagoga předmětem hodnocení u prací, jenž byly během jednotky volnočasové výtvarné výchovy realizovány. 8 reflexe - hodnocení realizované aktivity pedagogem (s čím byl spokojen; co se nezdařilo atd.) Posluchač při prezentaci prokáže, že umí používat a vysvětlit základní pojmy vztahující se k výtvarné oblasti: např. výtvarná tvořivost, kompozice, bod a linie, plocha, objem, barva, tvar, těleso, prostor, světlo.
|
Doporučená literatura
|
-
Doležalová, Kamila K.J.; Hosman, Zdeněk. Perspektivy a limity našich současných koncepcí výtvarné výchovy. České Budějovice, 2000.
-
Eliášová, S.; Slavík, J.; Slavíková, V. Dívej se, tvoř a povídej!: Artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: Portál, 2019.
-
HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P. Didaktika výtvarné výchovy I. PedF UK, Praha, 2005.
-
Hosman, Zdeněk. Didaktický skicář : výtvarné činnosti ve výtvarné výchově. 1. vyd. České Budějovice : Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2007. ISBN 978-80-7394-001-0.
-
Kohlová, M.A. 200 výtvarných činností. Praha: Portál, 2003.
-
Roeselová, V. Metodika výtvarné výchovy v ZUŠ. Praha: Fortuna, 1991.
-
Řepa, Karel. Didaktické listy pro přípravu lekcí výtvarné výchovy. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, 2022. ISBN 978-80-7394-944-0.
-
ŘEPA, Karel, POSPÍŠIL, Aleš, DUCHKOVÁ, Zuzana & Michal FILIP. Krajina jako námět a médium ve výtvarné výchově. Olomouc, 2020. ISBN 978-80-904268-5-6.
-
Slavík, J. Kapitoly z výtvarné výchovy II. Hodnota, osobnost, motivace.. PedF UK, Praha, 1994.
-
Slavík, Jan. Hodnocení v současné škole : východiska a nové metody pro praxi. Vyd. 1. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9.
-
Slavík, Jan. Od výrazu k dialogu ve výchově : artefiletika. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-437-3.
-
Smith, Ray; Chmelař, Petr; Týčová, Anna; Vosková, Monika. Encyklopedie výtvarných technik a materiálů. Vyd. 1. Praha : Slovart, 2000. ISBN 80-7209-245-6.
-
Uždil, Jaromír; Davidová, Věra. Mezi uměním a výchovou. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1988.
-
Wood, Brian. Adobe Illustrator : oficiální výukový kurz. Brno : Computer Press, 2022.
|