Vyučující
|
-
Šrajer Jindřich, doc. Dr. theol.
-
Havel Tomáš Cyril, Mgr. Dr. theol.
|
Obsah předmětu
|
A. Volný čas v kontextu postmoderní společnosti (filosofická reflexe): 1) Sociokulturní situace současné společnosti (teorie postmoderny a její důsledky) 2) Postmaterialistní blahobyt a jeho zátěže (ztráta smyslu, prožitek samoty) 3) Volný čas jako sociální problém 4) Čas - chronos a kairos; volný čas - scholé 5) Volný čas jako zbytková kategorie, polovolný čas, čas k další práci B. Volný čas ve světle židovsko-křesťanské tradice (teologická reflexe): 6) Volný čas jako svátek 7) Recreatio jako "nové stvoření" 8) Reakce katolické církve na změnu životního stylu 9) Pastorační činnost v souvislosti s péčí o zdraví C. Volný čas z hlediska křesťanské etiky 10) Pravda a pravdivost - jako základ důvěry a vztahů 11) Etika práce a volného času (Rodina - práce - volný čas) 12) Média a volný čas 13) Životní a volnočasové situace mužů, žen, dětí, starší generace 14) Etika vztahů a proměna rodiny
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je uvádět studenta do kontextu prožívání volného času v současné moderní západní společnosti včetně jejich specifických znaků vnímaných z pohledu etických zásad zakotvených v židovsko-křesťanské tradici.
Studijním výsledkem předmětu je, že student chápe kontext prožívání volného času v současné moderní západní společnosti včetně jejich specifických znaků, které vnímá z pohledu etických zásad zakotvených v židovsko-křesťanské tradici.
|
Předpoklady
|
Předpokladem k pochopení obsahu předmětu je absolvování předmětu Pedagogika volného času, jakož i znalost základních pojmů filosofické a teologické etiky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
U zkoušky bude student prezentovat jedno z předložených témat ke zkoušení, které si sám vybere. Další z navržených témat ke zkoušce k prezentaci určí studentovi vyučující. Student může být dílčím způsobem přezkoušen i z dalších témat určených ke zkoušení.
|
Doporučená literatura
|
-
BYUNG CHUL HAN. Vyhořelá společnost. Praha. 2016.
-
Kaplánek, Michal. Volný čas a jeho význam ve výchově. Vydání první. Praha : Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1250-8.
-
LIPOVETSKY, G. JUVIN, H. Globalizovaný Západ. Polemika o planetární kultuře. Praha. 2012.
-
LIPOVETSKY, G. Paradoxní štěstí. Esej o hyperkonzumní společnosti. Praha. 2006.
-
Lipovetsky, Gilles; Charles, Sébastien. Hypermoderní doba : od požitku k úzkosti. V českém jazyce vyd. 1. Praha : Prostor, 2013. ISBN 978-80-7260-283-4.
-
MARTINEK, M. Ztracená generace?. Svitavy. 2006.
-
SOLDAVINI, T. Síla lži. Cesty k uzdravení. Kostelní Vydří. 2012.
-
ZEMAN, J.; ŠRAJER, J.; KOTVRDA, J. Doprovázení mladých manželů ke zralému vztahu. Kostelní Vydří: KNA. 2015.
-
ZIMBARDO, P. a COULOMBOVÁ, N.,D. Odpojený muž. Jak technologie připravuje muže o mužství a co s tím. Praha: Grada. 2018.
|