Předmět: Volný čas z etické a teologické perspektivy

» Seznam fakult » FTE » KPD
Název předmětu Volný čas z etické a teologické perspektivy
Kód předmětu KPD/VCET
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk čeština, angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šrajer Jindřich, doc. Dr. theol.
  • Havel Tomáš Cyril, Mgr. Dr. theol.
Obsah předmětu
A. Volný čas v kontextu postmoderní společnosti (filosofická reflexe): 1) Sociokulturní situace současné společnosti (teorie postmoderny a její důsledky) 2) Postmaterialistní blahobyt a jeho zátěže (ztráta smyslu, prožitek samoty) 3) Volný čas jako sociální problém 4) Čas - chronos a kairos; volný čas - scholé 5) Volný čas jako zbytková kategorie, polovolný čas, čas k další práci B. Volný čas ve světle židovsko-křesťanské tradice (teologická reflexe): 6) Volný čas jako svátek 7) Recreatio jako "nové stvoření" 8) Reakce katolické církve na změnu životního stylu 9) Pastorační činnost v souvislosti s péčí o zdraví C. Volný čas z hlediska křesťanské etiky 10) Pravda a pravdivost - jako základ důvěry a vztahů 11) Etika práce a volného času (Rodina - práce - volný čas) 12) Média a volný čas 13) Životní a volnočasové situace mužů, žen, dětí, starší generace 14) Etika vztahů a proměna rodiny

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je uvádět studenta do kontextu prožívání volného času v současné moderní západní společnosti včetně jejich specifických znaků vnímaných z pohledu etických zásad zakotvených v židovsko-křesťanské tradici.
Studijním výsledkem předmětu je, že student chápe kontext prožívání volného času v současné moderní západní společnosti včetně jejich specifických znaků, které vnímá z pohledu etických zásad zakotvených v židovsko-křesťanské tradici.
Předpoklady
Předpokladem k pochopení obsahu předmětu je absolvování předmětu Pedagogika volného času, jakož i znalost základních pojmů filosofické a teologické etiky.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

U zkoušky bude student prezentovat jedno z předložených témat ke zkoušení, které si sám vybere. Další z navržených témat ke zkoušce k prezentaci určí studentovi vyučující. Student může být dílčím způsobem přezkoušen i z dalších témat určených ke zkoušení.
Doporučená literatura
  • BYUNG CHUL HAN. Vyhořelá společnost. Praha. 2016.
  • Kaplánek, Michal. Volný čas a jeho význam ve výchově. Vydání první. Praha : Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1250-8.
  • LIPOVETSKY, G. JUVIN, H. Globalizovaný Západ. Polemika o planetární kultuře. Praha. 2012.
  • LIPOVETSKY, G. Paradoxní štěstí. Esej o hyperkonzumní společnosti. Praha. 2006.
  • Lipovetsky, Gilles; Charles, Sébastien. Hypermoderní doba : od požitku k úzkosti. V českém jazyce vyd. 1. Praha : Prostor, 2013. ISBN 978-80-7260-283-4.
  • MARTINEK, M. Ztracená generace?. Svitavy. 2006.
  • SOLDAVINI, T. Síla lži. Cesty k uzdravení. Kostelní Vydří. 2012.
  • ZEMAN, J.; ŠRAJER, J.; KOTVRDA, J. Doprovázení mladých manželů ke zralému vztahu. Kostelní Vydří: KNA. 2015.
  • ZIMBARDO, P. a COULOMBOVÁ, N.,D. Odpojený muž. Jak technologie připravuje muže o mužství a co s tím. Praha: Grada. 2018.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr