Předmět: Vybrané otázky filosofie výchovy

» Seznam fakult » FTE » KPD
Název předmětu Vybrané otázky filosofie výchovy
Kód předmětu KPD/VOFV
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk čeština, angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky eLearning
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Havel Tomáš, Mgr. Dr. theol.
Obsah předmětu
Filosofie a výchova FILIA, SOFIA, PAIDEIA, THEORIA, POLIS, AGOGÉ Moderní a postmoderní směry ve výchově a vzdělávání Ontologie výchovy Epistemologie výchovy Metodologická východiska výchovy Dějinné proměny SCHOLÉ POLIS - politická východiska výchovy Filosofie a teologie ve výuce Teologie výchovy Současná filosofie výchovy - výzvy

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Porozumění vychovatelskému povolání z filosofického náhledu Rozlišení různých výchovných směrů Analyzování významu a směřování různých výchovných systémů Kompetentní rozhodování pro nejvhodnější výchovné postupy
Prokázat porozumění vychovatelskému povolání z filosofického náhledu Rozlišit různé výchovné směry Analyzovat význam a směřování různých výchovných systémů Kompetentně se rozhodovat pro nejvhodnější výchovné postupy
Předpoklady
Žádné.

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozhovor

Referát, prezentace, esej Veškeré práce pro splnění zkoušky musí být odevzdány vyučující nejpozději 15 pracovních dnů před koncem zkouškového období.
Doporučená literatura
  • Augustin. O pořádku, o učiteli. Praha, Česká akademie věd a umění, 1942.
  • Ballauff, Theodor. Pädagogik als Bildungslehre. Frankfurt am Main : Haag und Herchen, 1986. ISBN 3-89228-051-7.
  • Beck, H., Ballauff, T. Philosophie der Erziehung. Freiburg im Breisgau, Basel, Wien : Herder, 1979. ISBN 3-451-16967-3.
  • Bouwer, Johan; van Leeuwen,Marco. Philosophy of Leisure: Foundations of the Good Life. New York, Routledge, 2017. ISBN 978-1-138-91147-5.
  • CALDECOTT, Stratford. Beauty in the Word: Rethinking the Foundations of Education. Angelico Press, 2012. ISBN 9781621380047.
  • Kratochvíl, Z.:. Výchova, zřejmost, vědomí. Praha, 1995.
  • PALOUŠ, R. Heretická škola: O filosofii výchovy ve světověku a Patočkově pedagogice čili filipika proti upadlé škole. Praha, OIKOYMENH, 2008. ISBN 978-80-7298-302-5.
  • PALOUŠ, R. K filosofii výchovy. Východiska fundamentální agogiky. Praha, SPN, 1991. ISBN 80-04-25390-3.
  • Palouš, R., Svobodová, Z. Homo educandus: Filosofické základy teorie výchovy. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-2461901-9.
  • Pešková, J.; Schücková, L.:. Já, člověk... Praha. SPN., 1991. ISBN 80-04-21766-4.
  • Strouhal, Martin. Teorie výchovy. Praha, 2013. ISBN 978-80-247-4212-0.
  • Svobodová, Zuzana; Blaščíková, Andrea. Mezi filosofií a teologií výchovy : dialog k odkazu Radima Palouše. První vydání. Praha : Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2021. ISBN 978-80-246-4902-3.
  • Svobodová, Zuzana. Freedom as an Aim of Education. Theology and Philosophy of Education 1 (2):1-2. 2022, ISSN 2788-1180.
  • Svobodová, Zuzana. Svoboda z dialogu : dílo Radima Palouše v rozhovoru s vybranými filosofy a teology výchovy. Praha : Nadace Nadání Josefa, Marie a Zdeňky Hlávkových, 2022. ISBN 978-80-88018-48-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr