Předmět: Základy pedagogiky volného času

» Seznam fakult » FTE » KPD
Název předmětu Základy pedagogiky volného času
Kód předmětu KPD/ZPVC
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk čeština, angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Kočerová Martina, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Spolu se supervizí pedagogické praxe zaměřené na sebereflexi studentů v procesu stávání se vychovatelem, resp. pedagogem volného času, semináře základů pedagogiky volného času studentům poskytují podněty k reflektování pedagogické praxe v oborovém kontextu volnočasové výchovy. Diskutována jsou témata, která sami studenti v praxi identifikují jako pedagogicky podstatná.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Předmět navazuje na obecné uvedení do pedagogiky, přičemž se zaměřuje na porozumění specifikům pedagogiky volnočasové. Východiskem je vlastní praxe studentů v oblasti pedagogiky volného času, cílem je vytvářet prostor pro osvojování pedagogické teorie ve smyslu získávání náhledu na vlastní pedagogické jednání. Důraz je přitom kladen na zvyšování vnímavosti ke vztahovým pedagogickým fenoménům, na kvalitativní chápání volného času a porozumění jeho relevanci pro pojetí výchovy a vzdělávání.
Studenti rozvíjejí vnímavost k fenoménům pedagogické praxe na základě vlastní zkušenosti získávané v pedagogické praxi. Učí se tyto fenomény tematizovat, diskutovat, nahlížet v souvislostech a svůj náhled písemně formulovat.
Předpoklady
Předmět navazuje na znalosti, které si studenti osvojili v předmětu Úvod do pedagogiky.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce, Průběžné hodnocení

1. Aktivní účast na seminářích, vč. průběžné přípravy (max. dvě absence za semestr); v případech hodných zřetele (zejm. dlouhodobá nemoc apod.) je možné neúčast nahradit rozšířením písemného zadání k závěrečné zkoušce. 2. Absolvování závěrečné zkoušky:<ul><li>Zpracování semestrální práce dle příslušných pokynů v systému elearning.jcu.cz (viz odkaz v oddíle "Aktivity") a její odevzdání nejpozději poslední den výukového období semestru dle harmonogramu ak. roku.</li><li>Prodiskutování odevzdané práce s vyučjícím v rámci vypsaných termínů (za podmínky, že odevzdaná práce splnila minimální kritéria a byla vyučujícím hodnocena jako vyhovující, tj. min. 60 %).</li></ul>Výsledná známka je počítána na základě bodového hodnocení semestrální práce, případně doplněného o body získané při závěrečné diskusi: 100 - 92% ... výborně (A) 91 - 84 % ... výborně minus (B) 83 - 76 % ... velmi dobře (C) 75 - 68 % ... velmi dobře minus (D) 67 - 60 % ... dobře (E) 59 - 0 % ... nevyhověl(a) (F) V případě, že bude semestrální práce hodnocena jako nevyhovující (méně než 60 %), je k dispozici jeden opravný pokus.
Doporučená literatura
  • Hájek, Bedřich; Hofbauer, Břetislav,; Pávková, Jiřina. Pedagogické ovlivňování volného času : současné trendy. Vydání druhé. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0030-7.
  • Hofbauer, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. 1. vyd. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5.
  • Hofbauer, Břetislav; Kaplánek, Michal. Kapitoly z pedagogiky volného času : soubor pojednání o volném čase a jeho výchovném zhodnocování. Vyd. 1. České Budějovice : Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Teologická fakulta, 2010. ISBN 978-80-7394-240-3.
  • Kaplánek, Michal. Volný čas a jeho význam ve výchově. Vydání první. Praha : Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1250-8.
  • Kaplánek, Michal. Volný čas dětí staršího školního věku : vybrané výsledky výzkumu volného času a životního stylu dětí ve věku 11-15 let jejich využití v pedagogice. Vydání první. České Budějovice : Nakladatelství Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, 2022. ISBN 978-80-7394-934-1.
  • Pávková, Jiřina. Pedagogika volného času : teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času. Vyd. 3. aktualiz. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-711-6.
  • Pospíšil, Jiří. Hodnoty a volný čas: nové výzvy pro sociální pedagogiku a pedagogiku volného času. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2023. ISBN 978-80-244-6236-3.
  • Sak, Petr. Proměny české mládeže : česká mládež v pohledu sociologických výzkumů. Vyd. 1. Praha : Petrklíč, 2000. ISBN 80-7229-042-8.
  • Svobodová, Zuzana. Svobodný čas : pedagogika volného času jako výchova ke svobodě. První vydání. Praha : Univerzita Karlova, Nakladatelství Karolinum, 2023. ISBN 978-80-246-5474-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr