Vyučující
|
-
Havel Tomáš, Mgr. Dr. theol.
|
Obsah předmětu
|
Konkrétní obsah výuky je odvislý také od zájmu studentů. Výuka by měla posloužit především jejich osobnímu růstu díky reflexi a sebereflexi témat v oblasti spirituální a hodnotové. Na obecné rovině lze uvažovat také například o následujících tématech: - Základní pojmy náboženské pedagogiky (teologická a společenskovědní východiska, antropologické aspekty náboženské víry, předmět NP, cíle náboženské výchovy, NP jako vědní disciplína) - Náboženská zkušenost (definice, znaky, vztah k problému současné společnosti, vztah k náboženské víře) - Náboženské vzdělávání v bibli, od dob prvotní církve až ke vzniku NP jako samostatné disciplíny) - Teologická antropologie jako základ NP myšlení a jednání - Náboženské vzdělávání a sociologické, náboženskosociologické, vývojověpsychologické perspektivy - Nadstřešující teorie náboženského vzdělávání
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Písemná práce (např. u souborných zkoušek, klauzur), Pozorování, Projekce (statická, dynamická), Práce s multimediálními zdroji (texty, internet, IT technologie), Skupinová výuka, Případová studie
|
Výstupy z učení
|
Předmět pojmenovává a analyzuje základní témata teorie náboženské pedagogiky.
Student - kriticky zhodnotí oprávněnost náboženské výchovy a vzdělávání v současné společnosti - se seznámí s oblastmi náboženské, etické a hodnotové výchovy, které odpovídají spirituálnímu rozměru člověka - kriticky hodnotí šance a úskalí náboženské výchovy a vzdělávání v současné evropské kultuře
|
Předpoklady
|
Žádné.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Prostudování základní literatury a osvědčení znalostí v ústní zkoušce
|
Doporučená literatura
|
-
Boschki, R. Einführung in die Religionspädagogik. 2008.
-
Grom, B. Religionspsychologie. München, 2007.
-
Grümme, B. Menschen bilden? Eine religionspädagogische Anthropologie. Freiburg, 2012.
-
Jakobs, M. Neue Wege der Katecheze. München, 2010.
-
Muchová, L. Budete mými svědky. Brno, 2011.
-
Muchová, L. Náboženská edukace v současné společnosti. Ružomberok, 2009.
-
Muroňová, E. Spirituální dimenze kultury školy na základní škole na příkladu ČR. Brno, 2011.
-
Schweitzer, F., Englert,R., Schwab, U., Ziebertz, H.-G. (eds.). Entwurf einer pluralitätsfähigen Religionspädagogik. Freiburg, 2002.
-
Schweitzer, F., Englert,R., Schwab, U., Ziebertz, H.-G. (eds.). Welche Religionspädagogik ist pluralitätsfähig?: Strittige Punkte und weiterführende Perspektiven. Freiburg, 2012.
|