Předmět: Zájmové vzdělávání

» Seznam fakult » FTE » KPD
Název předmětu Zájmové vzdělávání
Kód předmětu KPD/ZV
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Ochozka Karel, Mgr.
  • Zbudilová Helena, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Zájmové vzdělávání jako součást výchovy ve volném čase. 2. Právní rámec a organizace zájmového vzdělávání ve školských zařízeních ČR. 3. Problematika cílů zájmového vzdělávání; klíčové kompetence jako cílová kategorie v zájmovém vzdělávání. 4. Didaktické aspekty zájmového vzdělávání: souvislost cílů, obsahu, organizačních forem a metod práce. 5. Specifika cílových skupin (dětí, dospělí, senioři). 6. Pedagogický tým a osobnost pedagoga. 7. Metodika přípravy a výchovného působení v zájmovém útvaru. 8. Vybrané aspekty výchovného působení v rámci zájmových činností. 9. Školní vzdělávací program školského zařízení pro zájmové vzdělávání - příklady dobré praxe. 10-13. Tvorba ŠVP.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), E-learning
Výstupy z učení
V průběhu seminářů je kladen důraz na aktivní týmovou spolupráci, v rámci které studenti ve skupinách zpracovávají a prezentují referát na zadané skupinové téma. Součástí práce je také tvorba a prezentace vlastního ŠVP pro zájmové vzdělávání, který reflektuje získané poznatky a rozvíjí schopnost aplikace teorie do praxe. Celkové porozumění a propojení jednotlivých témat je ověřeno během závěrečného kolokvia, kde studenti prezentují své poznatky a diskutují o jejich využití v pedagogické praxi.
Student prohlubuje své znalosti a dovednosti v problematice zájmového vzdělávání.
Předpoklady
Předmět nepředpokládá žádné vstupní znalosti nad rámec požadavků přijímacího řízení. Výukové metody: Ve výuce jsou využívány různé metody - od monologických (výklad, instruktáž) přes dialogické (diskuze, brainstorming), demonstrace, nácvik dovedností, aktivizující metody (hry, simulace), až po e-learning. Hodnocení probíhá prostřednictvím analýzy výkonů studenta, rozhovoru, systematického pozorování a kolokvium.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta, Kolokvium

Forma ověření: kombinovaná (ústní a praktická) Aktivní týmová práce na seminářích; zpracování a prezentace referátu na zadané téma (ve skupině). Vypracovaný ŠVP pro zájmové vzdělávání (ve skupině) a jeho prezentace. Závěrečné kolokvium.
Doporučená literatura
  • Vyhláška č.74/2005 Sb., o zájmovém vzdělávání.
  • Balková, K. Náměty pro školní družinu: deset projektů s konkrétními činnostmi. Praha: Portál. 2010.
  • Bendl, S. a kol. Vychovatelství: učebnice teoretických základů oboru. Praha: Grada. 2015.
  • Bláha, J. Výtvarné umění a hudba. Praha: Togga, 2012.
  • Cain, Michael. Building Successful Extracurricular Enrichment Programs. London: Prufrock Press. 2022.
  • Čapek, R. Moderní didaktika. Praha: Grada, 2015.
  • Činčera, J.; Kaplánek, M.; Sýkora, J. Tři cesty k pedagogice volného času. Brno: Tribun, 2009.
  • Farenga, Stephen J.; Garofalo, Salvatore G.; Ness, Daniel. International Handbook of Research on STEAM Curriculum and Practice. London: Routledge. 2025.
  • Fořtíková, J. Talent a nadání ? Jejich rozvoj ve volném čase. Praha: NIDM, 2009.
  • Hájek, B. Děti, vedoucí, volný čas. Praha: NIDM, 2004.
  • Hájek, B. Jak vytvořit vzdělávací program pro školní družiny. Praha: Portál, 2007.. Praha: Portál, 2007.
  • Hájek, B. Nástin metodiky vedení zájmové činnosti. Praha, 2007.
  • Heřmanová, J.; Macek, M. Metodika pro podporu tvorby školního vzdělávacího programu ve školských zařízeních pro zájmové vzdělávání. Praha: MŠMT ČR. 2009.
  • Hloušek, J. a kol. Socio-kulturní animace a její uplatnění v komunitní sociální práci. Hradec Králové: Občanské poradenské středisko. 2020.
  • Hurd, A. R. et al. Leisure Services Management. Champaign: Human Kinetics. 2024.
  • Kaplánek, M. (ed.). Volný čas dětí staršího školního věku: vybrané výsledky výzkumu volného času a životního stylu dětí ve věku 11-15 let a jejich využití v pedagogice. Č. Budějovice: JU. 2022.
  • Knotová, D. Pedagogické dimenze volného času. Brno: Paido, 2011.
  • NIDM. Metodika pro podporu ŠVP ve školských zařízeních pro zájmové vzdělávání. Praha, 2007. ISBN 978-8086784-03-8.
  • Svobodová, Z. et al. Svobodný čas: pedagogika volného času jako výchova ke svobodě. Praha: UK, Karolinum. 2023.
  • Šerák, M. Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portál, 2009.
  • Šimanovský, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie. Praha: Portál, 2011.
  • Uhrová, N. Klíčové kompetence ve vzdělávání a výuce: rozvoj kritického myšlení. Havířov: Vysoká škola PRIGO. 2021.
  • Vetešková, J., Tureckiová, M. Kompetence ve vzdělávání. Praha: Grada, 2008.
  • Zbudilová, H. Literární výchova ve volném čase. Jinočany: H§H. 2020.
  • Zormanová, L. Didaktika dospělých. Praha: Grada. 2017.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr