|
Vyučující
|
-
Kolářová Lucie, Mgr. Dr. theol.
|
|
Obsah předmětu
|
ORGANIZACE PŘEDMĚTU: - semestrální výuka probíhá v režimu týdenní výuky (2 hod./TÝD) - 1 hod. přednáška je vždy následovaná 1 hod. semináře - rozvrh a harmonogram studentských referátů bude domluven na prvním semináři, v průběhu semestru může být aktualizován OBSAH PŘEDNÁŠEK: I. Konceptualizace tématu 1. úvod do problematiky (základní pojmy, koncepty, přístupy) 2. k historii vztahu člověka a přírody (milníky: naturalismus, antropologický obrat, vznik antropocentrismu, éra antropocénu) 3. environmentální krize a její antropologický základ (lidská svoboda a kreativita, otázka poznání a moci, hledání kritérií, etická relevance) II. Analýza modelových "obrazů člověka" v kontextu přírody (v dějinách i současnosti) 4. člověk jako smíšená bytost, čl. jako stvoření (archaický holistický model: M. Eliade) 5. člověk jako nedostatková bytost (Platón, J.G. Herder, A. Gehlen) 6. člověk jako mikrokosmos, člověk jako autopoietický systém (stoicismus, přírodní vědy) 7. člověk jako rozumový tvor (Platón, I. Kant, osvícenství, funkcionalizace přírody, postmoderní skepse) 8. člověk jako živočich (Ch. Darwin, D.J. Morris, J. Monod, R. Dawkins) 9. člověk jako soucítící vs. člověk jako zabíjející (altruismus i ničení jako setrvalé postoje člověka) 10. člověk jako digitální (proměna statusu přírody pod vlivem techniky) III. Příroda v antropocénu 11. globalizace technokratického paradigmatu - východiska, projevy, důsledky 12. příklady dobré praxe: koncept dobrovolné skromnosti (longitudinální výzkum H. Librová) 13. udržitelnost jako integrální koncept (limity odbornosti, dialog jako cesta k hledání řešení, vědomí komplexity, zodpovědnost a imperativ jednat, nastavování systémových procesů) OBSAH SEMINÁŘŮ: (obsah seminářů odpovídá tematicky obsahu přednášek) - analytická práce s textem (četba a rozbor konkrétního zadaného textu - viz studijní opory) - referát studentů
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), E-learning
|
|
Výstupy z učení
|
- analyzovat relevantní pojmy a kategorie - příroda, životní prostředí, environmentální krize, udržitelnost, udržitelný rozvoj - v antropologické perspektivě, jejímž zdrojem pro tento kurz je západní filosofické myšlení, židovsko-křesťanská náboženská tradice a diskurz etiky (práce s primárními texty) - analyzovat a vyložit modely vztahu mezi člověkem a přírodou v kombinaci diachronního a synchronního metodického přístupu (práce s primárními texty) - nad rámec deskripce problému a rekapitulace klíčových milníků kulturních dějin uvažovat o tématu přírody komplexně, v souvislostech, kriticky a kreativně, u vědomí toho, že nemůže být - mimo jiné právě vzhledem k environmentální krizi a problematice udržitelnosti - redukováno na pouze přírodovědeckou, technologickou či ekonomickou úroveň problému (syntéza, systematizace)
- schopnost identifikovat téma přírody a environmentální krize v antropologickému kontextu; schopnost porozumět jeho antropologickým konotacím - schopnost rozlišování rozdílných úrovní environmentální problematiky a perspektiva usilující o komplexní přístup k přírodě a k problematice udržitelnosti - pochopení stěžejních pojmů a kategorií potřebných ke konceptualizaci integrálního pojetí udržitelnosti
|
|
Předpoklady
|
- bez dalších předpokladů
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
a) pravidelná účast na přednáškách/pravidelná aktivní účast na seminářích včetně seznámení se s textem předem b) referát o nastudovaném díle: - student zvolí knihu z přehledu literatury (studenti obdrží na prvním semináři) - student prezentuje referát na některém z dalších seminářů v průběhu semestru (aktuální harmonogram bude domluven na prvním semináři, příp. dále aktualizován) c) kolokvium - zkouška formou dialogické rozpravy - předpokládá se znalost látky z přednášek a ze zadané povinné literatury
|
|
Doporučená literatura
|
|