Vyučující
|
-
Kolářová Lucie, Mgr. Dr. theol.
|
Obsah předmětu
|
1. Dějinný kontext fenoménu křesťanství - židovství, antická kultura a (prvotní) křesťanství 2. Postava Ježíše Krista, podstata křesťanského vyznání víry (signifikantní x "problematická" témata) 3. Knihy Nového zákona, další křesťanská i mimokřesťanská literatura starověku 4. Celoroční slavení svátků, liturgie, svátosti 5. Církev (vznik, struktura, vývoj ve starověku); církevní řády a řehole (vývoj na Západě i na Východě) 6. Křesťanství a církev v období středověku 7. Reformace 8. Protireformační důrazy, tridentský koncil, křesťanství v době osvícenství 9. Křesťanství a církev od osvícenství k modernismu 10. Proměna křesťanského paradigmatu ve 20. st.; druhý vatikánský koncil (1962-65) 11. Křesťanství v dialogu: nové křesťanské směry a jiné duchovní proudy (pokoncilní vývoj) 12. Teologická reflexe křesťanství - vybraná témata (religionistická analýza teologické argumentace)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), E-learning, Individuální příprava ke zkoušce
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je uvést studenty do tématu křesťanství a zprostředkovat jim v rámci daného fenoménu základní kontextuální orientaci. Křesťanství bude představeno v postupném dějinném vývoji, od historických okolností vzniku po jeho současnou podobu, se zaměřením na vlastní obsah křesťanství. Heuristické pravidlo, podle něhož se historická a systematická perspektiva vzájemně podmiňují, je zároveň klíčovým metodickým nástrojem pro odpovídající porozumění problematice.
- osvojení podstatných faktických znalostí o křesťanství (historie, klíčové pojmosloví, relevantní náboženský obsah) - schopnost kompetentního rozlišování dvou hlavních diskurzivních rovin: religionistické (křesťanské náboženské reálie, významy a projevy) a historické (historické reálie, historizující perspektiva), event. jejich odlišení od roviny teologické (interpretace náboženských obsahů ad intra) - studenti jsou seznámeni se základy křesťanství, specifikují jednotlivé religionistické problémy a jsou schopni o nich diskutovat
|
Předpoklady
|
- předmět předpokládá vstupní znalosti a souvislosti v rozsahu, který odpovídá stanovenému rámci povinných předmětů daného studijního oboru v předcházejících semestrech
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Rozbor jazykového projevu studenta
- účast na přednáškách, resp. rozvrhovaných kolektivních konzultacích - kontinuální studium tematických okruhů (obsah předmětu) minimálně v rozsahu povinné literatury - průběžná komunikace s vyučující (vyžádané osobní či mediálně zprostředkované konzultace, kontrolní otázky, zpětná vazba, možnost online diskuze) - vypracovat a prezentovat referát z knihy, kterou si student vybere z doporučené rozšiřující studijní literatury (nikoli tedy z povinné základní literatury) nebo na základě vlastního výběru (zvolenou knihu odsouhlasí vyučující) - prezentovat referát jako závaznou doplňující součást ústní zkoušky - složit závěrečnou ústní zkoušku
|
Doporučená literatura
|
-
viz Moodle.
-
viz Moodle.
-
viz Moodle.
|