Vyučující
|
-
Svoboda Rudolf, doc. ThDr. Th.D.
|
Obsah předmětu
|
V rámci předmětu budou studenti seznámeny s těmito tématy - tematickými bloky: 1. Základní principy a postupy historikovy práce 2. Základy orientace v pramenech 3. Vývojová perspektiva metod a technik historikovy práce 4. Specifika přístupů ke studiu církevních dějin
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Předmět uvádí studenty do problematiky studia historických pramenů. Student se seznámí s klasifikací historických pramenů, s pravidly kritiky pramenů a s jednotlivými typy historických pramenů. Vedle toho se seznámí také s principy a postupy historikovy práce, dějinným vývojem historiografických přístupů a specifiky církevní historiografie. Je základní metodologickou přípravou pro ty z nich, kteří nejenže chtějí získat vědomosti a dovednosti v této oblasti, ale chtějí je prakticky využít při přípravě své diplomové práce popřípadě v dalším studiu.
V rámci tohoto tématu budou přestavena specifika přístupu ke studiu církevních dějin. V první budou studenti uvedeni do dějin církevní historiografie. Následně budou představena - s ohledem na různé historiografické směry a přístupy - specifika pohledů na církevní dějiny. To vše bude ukázáno na příkladech z dobové literatury. Zejména budou ukázána specifika konfesního chápání církevních dějin i takových pojetí, která jsou vázána na různá ideologická pozadí. To připraví prostor pro představení aktuálních diskusí o pojetí církevních dějin v domácím i zahraničním prostředí.
|
Předpoklady
|
Předmět nepředpokládá žádné vstupní znalosti nad rámec požadavků přijímacího řízení.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Znalosti a orientace v problematice se ověřují ústním pohovorem, ve kterém student osvědčí jak orientaci v tématice předmětu, tak také vlastní reflexi nad jednotlivými tématy. Student bude dotázán na dvanáct otázek (viz Kontrolní otázky a úkoly uvedené ve Studijních oporách předmětu). Pokud správně zodpoví 75% z nich, bude mu udělen zápočet.
|
Doporučená literatura
|
|