Vyučující
|
-
Kolářová Lucie, Mgr. Dr. theol.
|
Obsah předmětu
|
I. ČLOVĚK JAKO HRANIČNÍ BYTOST 1. Antropologické konstanty (vymezují rámec, v němž se lidská bytost pohybuje, tudíž i hranice člověka) 2. Charakteristika člověka (člověk ve znamení trojí dieference: od přírody, od bližního a od základu smyslu) 3. Člověk je hraniční existencí (zkušenost kontingence) II. NEMOC A BOLEST 4. Antropologicko-fenomenologická rovina (nemoc jako stav fyzické a duševní nepohody člověka; fyziologic. a psych. aspekty; negativní hodnocení: nemoc a bolest jako překážka rozvoje člověka) 5. Antropologicko-teologická rovina (nemoc a bolest jako projevy kontingentnosti člověka; nemoc jako výraz základní zpronevěry člověka vůči stvořitelskému záměru; bolest jako vědomí bytostné rozpolcenosti člověka) 6. Řešení: praktická anticipace smyslu III. STÁŘÍ A SMRT 7. Antropologicko-fenomenologická rovina (stárnutí jako fyziologický proces; životní fáze, v níž dochází k celkovému zpomalení, degeneraci až úpadku člověka; člověk se spontánně snaží oddálit vlastní konec; fenomenologicky smrt absolutním koncem, tedy zmar?) 8. Antropologicko-teologická rovina (důstojnost člověka jako osoby neodvisí od "produktivity" té které životní fáze; biblické kořeny: teologickou smrtí je definitivní ztráta vztahu a vazby s Bohem, člověk jako boží obraz dochází paradoxně ve smrti svého dovršení) 9. Řešení: přijetí kontingentnosti lidské existence, přesah k transcendentnu IV. BUDOUCNOST ČLOVĚKA 10. Ztráta životního smyslu? 11. Zlo jako řešení neutěšené situace? 12. Antropologicko-eschatologický výhled: síla křesťanské naděje
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Písemná práce (např. u souborných zkoušek, klauzur)
|
Výstupy z učení
|
Seminář je zaměřen na tematiku nemoci, bolesti, stáří a smrti z hlediska teologického. Cílem předmětu je vést studenty ke schopnosti věcného rozlišování mezi fenomenologickou, antropologickou a teologickou rovinou sledované problematiky, se záměrem, aby mohly být získané teoretické znalosti aplikovány do roviny každodenního života. Teologická reflexe hraničních situací člověka je pojata jako výzva k práci na vlastních životních postojích.
orientace v problematice, její věcná znalost a rozlišování sémantických rovin; utváření postojů pro hraniční situace člověka, jakými nemoc, bolest, stáří a smrt bezpochyby jsou; schopnost uchopit téma primárně v oblasti hodnot
|
Předpoklady
|
Předmět předpokládá úroveň znalostí odpovídající dosud absolvovaným předmětům a osobní motivovanost studentů.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Seminární práce
- domácí příprava na seminář (nastudování příslušné literatury, zpracování referátu na zvolené téma) - povinná účast na semináři, aktivní účast na diskuzi - prezentace odborného referátu na semináři - vypracování seminární práce na dané téma (do konce zkouškového období) UPOZORNĚNÍ: Z rozhodnutí děkana proběhnou přednášky v prvním výukovém týdnu letního semestru on-line formou přes systém Teams!
|
Doporučená literatura
|
-
viz Moodle.
-
viz Moodle.
-
viz Moodle.
|