|
Vyučující
|
-
Kolářová Lucie, Mgr. Dr. theol.
-
Opatrný Michal, doc. Dr. theol.
|
|
Obsah předmětu
|
ZÁKLADNÍ POPIS PŘEDMĚTU: Předmět seznamuje studenty s východisky a principy veřejné teologie, kterou David Tracy koncipoval jako alternativu k pojmu civil religion ve smyslu platformy pro dialog křesťanského myšlení se společností. Teologie se tím nestává církevněpolitickým ideologickým nástrojem společenských řádů, jejím úkolem je stanovení principiálního vztahu mezi teorií a praxí a rozvíjení veřejných a společenských důsledků křesťanské zvěsti. Abstraktní metafyzická, transcendentální, existenciální ani personalistická teologie zde nepostačuje, veřejná teologie je důrazně kritická, dějinná, relační. Empirická teologie je v předmětu pojímána jako specifická forma teologie veřejné. Prostřednictvím teologické hermeneutiky se zaměřuje na překonání pastorálně-utilitaristického využívání empirických metod, resp. poznatků ve prospěch promýšlení jejich významu pro teoretickou teologii. ORGANIZACE PŘEDMĚTU: Předmět zahrnuje šest tematických okruhů, rozdělených do dvanácti týdnů. Každému okruhu odpovídá dvouhodinová přednáška následovaná vždy o týden později dvouhodinovým seminářem. OBSAHOVÉ SCHÉMA: I. tematický okruh 1. Co je veřejnost? (přednáška) 2. Ordinary theology (seminář) II. tematický okruh 3. Veřejná teologie (přednáška) 4. Zakotvená teorie (seminář) III. tematický okruh 5. Inspirace teologie osvobození (přednáška) 6. Antiopresivní teorie (seminář) IV. tematický okruh 7. Obrana jednotlivce (přednáška) 8. Přirozenoprávní teorie (seminář) V. tematický okruh 9. Kritika ideologie (přednáška) 10. Postsekulární konflikty a sblížení (seminář) VI. tematický okruh 11. Utrpení jako připomínka veřejné paměti (přednáška) 12. Sociální práce jako action theory /Silvie Staub-Bernasconi/ (seminář) 13. Závěrečný workshop nad 6 tématy + kolokvium
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou)
|
|
Výstupy z učení
|
V teoretické části kurzu (přednášky) je cílem systematická reflexe veřejné teologie, která tvoří základní rámec hermeneutiky dat, a epistemologické rozlišení teologické a sociálněvědní perspektivy se zřetelem ke specifickému přínosu každé z nich. V prakticko-metodické části (semináře) je cílem využití empirických metod v teologické hermeneutice, včetně kritického zhodnocení možností, přínosu a limitů tohoto přístupu a rovněž včetně identifikace veřejných problémů, pro něž je veřejná empirická teologie relevantní.
- student získává základní znalosti a orientaci v problematice veřejné empirické teologie - student si vytvoří vnímavost pro veřejnou dimenzi teologického myšlení - student dokáže rozpoznat a pojmenovat přínos témat nastolených veřejnou empirickou teologií pro sociálněvědní perspektivu
|
|
Předpoklady
|
Nepředpokládají se žádné vstupní znalosti nad rámec předmětů absolvovaných v předcházejících semestrech.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
- povinná účast na přednáškách a seminářích - student průběžně plní požadované přípravy a úkoly - aktivní zapojení v závěrečném workshopu věnovaném šesti tematickým okruhům + účast v kolokviu (podmínky budou specifikovány na základě konkrétního průběhu semestrálního kurzu)
|
|
Doporučená literatura
|
|