Vyučující
|
-
Weis Martin, prof. PaedDr. ThLic. Th.D.
|
Obsah předmětu
|
Předmět tematicky pokrývá tyto okruhy: Příchod Slovanů a jejich charakteristika; Sámova říše ve světle kroniky takřečeného Fredegara; počátky christianizace na našem území do příchodu Konstantina a Metoděje; Velkomoravská říše a její otazníky; počátky rodu Přemysla Oráče, Bořivoj + Ludmila, Václav + Boleslav; úsilí o založení biskupství v Praze; Přemyslovci a jejich mocenské ambice (Boleslav III., Jaromír, Oldřich); za královskou korunou - úspěšný Přemysl Otakar I. a jeho církevní politika; Václav I. nemá rád zvony; mocenské ambice Přemysla Otakara II.; Kunhuta a Záviš aneb romance končící popravou; Václav II. a jeho pokus založit univerzitu; Václav III. a problematika jeho vraždy v Olomouci; vláda Rudolfa Habsburského a Jindřicha Korutanského; nastupují Lucemburkové; válečník a diplomat Jan Lucembursk; Karel IV. a jeho doba; arcibiskup Arnošt z Pardubic a jeho snaha o reformu; Václav IV. a jeho doba; arcibiskup Jan z Jenštejna a případ tragické smrti Jana z Pomuku. Předchůdci M. Jana Husa; Vláda českého krále Václava IV.; M. Jan Hus - život a dílo; Kostnický koncil; Zikmund Lucemburský a výbuch revoluce, kompaktáta a jejich význam; Ladislav Pohrobek, Jiří z Poděbrad a Jagellonci na českém trůnu; Habsburkové nastupují; České království v období prvé rekatolizace; Stavovské povstání a vláda Fridricha Falckého; Třicetiletá válka a úspěšný vojevůdce Valdštejn; Bělohorské události očima exulantů; Období druhé rekatolizace, světla a stíny baroka; Vláda osvícenských panovníků Marie Terezie, Josefa II. a jejich církevní reformy; Velká francouzská revoluce, Napolen a jeho války, Vídeňský kongres - odraz v českých dějinách ; Revoluční rok 1848 - cesta od absolutistické monarchie k parlamentní demokracii; Rámcové shrnutí politického a církevního života Čech v druhé polovině 19. století a na počátku 20. století
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), E-learning
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je poskytnout základní orientaci v českých církevních dějinách a prohloubit zájem posluchačů o národní historii a její návaznost na dějiny církve. Student bude v rámci výuky jednotlivé události - včetně osob v nich zúčastněných - vidět z různých stran, protože nic není ani zcela bílé ani zcela černé. Což se týká i dějin křesťanství v naší vlasti. Student bude tak seznámen jak s klady a nesporným přínosem křesťanství pro náš národ a naši zem, tak i se zápory, omyly a nedostatky, což mu umožní pochopit současné animozity vůči křesťanským církvím v současnosti.
Studenti si v rámci předmětu osvojí či upevní tyto odborné znalosti a dovednosti: 1.Student si osvojí základní znalosti z českých církevních dějin v kontextu dějin obecných a to od počátků do 20. století. 2.Student si v rámci studia českých církevních dějin osvojí na základě zkušenostního přístupu dovednost intepretace církevních dějin v kontextu dějin obecných a naučí se rozpoznat trvalé hodnoty společenské, kulturní a náboženské dimenze lidského života.
|
Předpoklady
|
Nutnost absolvovat předmět Obecné dějiny základní
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Požadavky na studenta: Znalost základních pojmů, orientace v děj. souvislostech. Student prokáže své znalosti na konci semestru. Znalosti a orientace v problematice se ověřují ústním pohovorem, ve kterém student osvědčí jak orientaci v tématice předmětu, tak také vlastní reflexi nad jednotlivými tématy. Vypisování řádných a opravných termínů zkoušek a jejich organizace probíhá dle Studijního a zkušebního řádu JU a souvisejícího opatření děkana TF JU (dokumenty jsou zveřejněny na internetových stránkách fakulty, sekce Studium a Úřední deska).
|
Doporučená literatura
|
-
Weis Martin. Historie učitelka života. 1992.
-
Weis, Martin. NOBLESSE OBLIGE ? VORNEHME HERKUNFT VERPFLICHTET. Eine Sonde in das religiös-karitative Werk von ausgewählten Gestalten europäischer Königshäuser.. Fürth/Bayern, 2008. ISBN 978-3-924022-23-5.
|