Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
- Seznámení s prací pedagoga volného času v oblasti zájmového vzdělávání - Seznámí s právními normami vztahujícími se na dané zařízení a realizované volnočasové aktivity - Získání zkušenosti v oblasti přímé pedagogické činnosti - Aplikace teoretických poznatků při přímé pedagogické činnosti - zejména základních výchovných a vzdělávacích metod - Stanovování cílů a odpovídající cesty k jejich naplnění - Reflexe vlastních schopností, dovedností, postojů a osobnostních předpokladů pro práci pedagoga volného času v oblasti otevřené práce s dětmi a mládeží - Reflexe své vlastní pedagogické činnosti a získaných zkušeností - Identifikace základních edukačních situací a na základě konzultace se zkušeným pedagogem identifikuje teoretická východiska - Orientace v řešení základních problémů souvisejících se svou pedagogickou činností - Seznámení se základními právními normami vztahujícími se na práci s cílovou skupinou a realizované volnočasové aktivity - Zvažování etických aspektů poskytovaných služeb a svých rozhodnutí - Rozvoj kompetence - komunikativní, k řešení problémů, k učení, sociální a personální a metodickou.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Nácvik pohybových a pracovních dovedností
|
Výstupy z učení
|
Cíle Student: - získá přehled o výchovné činnosti pedagoga volného času v zařízení pro volný čas dětí a mládeže. - získá znalost základních principů, metod a forem pedagogické činnosti aplikovaných ve zvoleném zařízení. - osvojí si základní principy přímé padagogické činnosti, kterou pedagog volného času vykonává ve zvoleném zařízení. - prohloubí schopnosti rozpoznávat své dispozice a schopnosti pro práci pedagoga volného času. - cíleně rozvine kompetence potřebné pro výkon profese pedagoga volného času.
Student: - reflektuje vlastní schopnosti, dovednosti a osobnostní předpoklady pro práci pedagoga volného času - získané poznatky a zkušenosti reflektuje písemně i ústně. - aplikuje základní výchovné a vzdělávací metody ve volném čase. - analyzuje vlastní pedagogické zkušenosti. - identifikuje základní edukační situace, potažmo teoretická východiska. - aplikuje dosavadní teoretické poznatky. - orientuje se v řešení základních problémů souvisejících se svou pedagogickou činností. - zvažuje etické aspekty poskytovaných služeb a svých rozhodnutí. - stanoví si cíle své činnosti a naplánuje odpovídající cestu k jejich naplnění.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Sebereflexe
Absolvování odborné praxe v rozsahu 40 hodin za semestr a to v zařízení pro volný čas dětí a mládeže (nečastěji jde o střediska volného času, nebo jiná zařízení pro zájmové vzdělávání včetně nestátních neziskových organizací či komerčního sektoru). Zahájení praxe nejpozději ve druhém týdnu po začátku semestru (v době nouzového stavu je tento bod řešen individuálně). Účast na metodickém semináři (termín je uveden v rozvrhu). Probíhá on-line. Při opakovaném zápisu zaslání důvodu (cíle) opakovaného zápisu praxe. Aktivní účast na supervizních seminářích (100% docházka - termíny budou domluveny na metodickém semináři a zveřejněny v systému STAG; když není uvedeno jinak, probíhají semináře on-line formou). Odevzdání závěrečného hodnocení praxe. Odevzdání smlouvy (1x originál) se zařízením. Vypracování a odevzdání sebereflektivního sdělení. Sebereflektivní sdělení obsahuje autoreflexi studenta, kterou vypracuje na základě vnitřní komunikace se sebou samým a vcítění se do sebe sama. Sebereflektivní sdělení je nástrojem introspektivního poznávání sebe sama, sebeuvědomování a sebehodnocení svého chování, jednání a prožívání ve zcela konkrétních situacích, kterých byl student v průběhu praxe účasten, ať již pasivně, nebo aktivně jako jejich (spolu)tvůrce. Sebereflektivní sdělení by mělo být zpracováno jazykem, který odpovídá pravidlům českého pravopisu. Rozsah min. 1 normostrana (1800 znaků). Sebereflektivní sdělení student zašle nejpozději poslední den výuky daného semestru (uvedeno v harmonogramu akademického roku). Konkrétní zařízení si student vybírá sám, svůj výběr konzultuje s garantem předmětu. Student nastoupí na praxi nejpozději druhý týden po začátku semestru, k podpisu smlouvy a jejímu doručení vyučujícímu praxe musí dojít ještě před nástupem na praxi. S konkrétními aktuálními termíny odevzdání, smlouvy, závěrečného hodnocení, zprávy z praxe a seminářů budou studenti seznámeni vyučujícím praxe na začátku semestru v rámci metodického semináře. Požadavky musí být splněny nejpozději dva dny před koncem zkouškového období (datum, kdy končí zkouškové období je uveden v harmonogramu akademického roku). Studentům se doporučuje sjednat si pojištění pro případ, že by způsobili škodu organizaci, ve které praxi provádí či jiné osobě. Bližší informace jsou na WWW: http://www.tf.jcu.cz/o-fakulte/katedry-a-oddeleni/oddeleni-praxe-1/informace-k-praxi/pojisteni-k-praxi. Podrobné rozpracování pokynů a požadavků nalezne student v Moodle.
|
Doporučená literatura
|
-
BASSOT BARBARA. The Reflective Practice Guide. Abingdon, 2023.
-
HANUŠ, R.; HAKOVÁ, J. Praktická učebnice zážitkové pedagogiky. Praha, 2023.
-
HAWKINS, P. Supervize v pomáhajících profesích.. Praha, 2004. ISBN 80-7178-548-2.
-
Kalhous, Zdeněk. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 978-80-7367-571-4.
-
KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese.. Praha, 1997. ISBN 978-80-7367-922-4.
-
SLAVÍK JAN. Reflexe a hodnocení kvality výuky I.. Plzeň, 2020.
-
Thomson S. & Thomson N. The Critically Reflective Practioner. 2008.
|