Předmět: Vývojové aspekty motoriky a reflexní lokomoce I.

» Seznam fakult » FZS » UFM
Název předmětu Vývojové aspekty motoriky a reflexní lokomoce I.
Kód předmětu UFM/FAML1
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Kolářová Jaroslava, MUDr. Ph.D.
  • Brůhová Ludmila, PhDr.
Obsah předmětu
Přednášky - 2. LS 1.-2. Vývoj dítěte - prenatální a postnatální vývoj 3.-4. Jednotlivé vývojové etapy a jejich specifika 5. Růst a vývoj dětského organismu 6. Anatomie dětského pohybového systému 7. Růst, modelace a remodelace kostí 8. Principy evoluce kloubů 9. Vývoj svalové síly a možnosti jejího ovlivnění v období růstu 10. Posturální funkce jako etiopatogenetický faktor hybných poruch u dětí 11-12. Základní pohybové schopnosti v dětském věku - obratnost, rychlost, síla, vytrvalost 13.-14. Přehled klinických vyšetření pohybových poruch u dětí v jednotlivých věkových etapách

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
" seznámit studenty s jednotlivými etapami ontogenetického vývoje a jejich specifiky " rozšířit znalosti z anatomie a kineziologie o specifika dětského pohybového systému " nastínit souvislosti vývoje dětského organismu s vývojem pohybových schopností a dovedností " osvojit si teoretický základ Vojtovy metody
" student je schopen vysvětlit specifika ontogenetického vývoje " student ovládá základní kineziologii dětského pohybového systému " student se orientuje v teoretických a praktických základech Vojtovy metody reflexní lokomoce
Předpoklady
Prerekvizity: Anatomie I, II
UFM/FKZL1

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Aktivní účast studenta na výuce. Prokázání znalostí dle obsahového zaměření předmětu. Podmínkou zápočtu ve 3.ZS je účast na cvičení, omluvena je jedna omluvená absence, jinak lze po domluvě nahradit ve Vojtově centru. Podmínkou úspěšného složení zkoušky je absolvování praktické zkoušky, písemného testu a ústní zkoušky.
Doporučená literatura
  • ČÁPOVÁ, J. Terapeutický koncept "Bazální programy a podprogramy. Ostrava, 2008. ISBN 978-80-7329-180-8.
  • Dylevský, Ivan. Obecná kineziologie. 1. vyd. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1649-7.
  • KOLÁŘ, P. Rehabilitace v klinické praxi.. Praha: Galén, 2009. ISBN 978-807-2626-571.
  • Kučera, M., Kolář, P., Dylevský, I. Dítě, sport a zdraví. 1. vyd.. Praha: Galén, 2011. ISBN 978-807-2627-127.
  • Máček, M., Radvanský, J. Fyziologie a klinické aspekty pohybové aktivity. Praha: Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-695-3.
  • Orth, Heidi; Procházková, Michaela. Dítě ve Vojtově terapii : příručka pro praxi. 1. vyd. České Budějovice : Kopp, 2009. ISBN 978-80-7232-378-4.
  • Vojta, Václav. Mozkové hybné poruchy v kojeneckém věku : včasná diagnóza a terapie. 1. vyd. Praha : Avicenum : Grada Publishing, 1993. ISBN 80-85424-98-3.
  • Vojta, Václav; Peters, Annegret,; Mendelová, Denisa. Vojtův princip : svalové souhry v reflexní lokomoci a motorické ontogenezi. 1. české vydání. Praha : Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-2710-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr