Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1. Úvod do ergoterapie, rozdělení ergoterapie, postavení ergoterapie v rámci multidisciplinárního týmu 2. Metody a přístupy používané v ergoterapii, diagnostika v ergoterapii, MKF 3. Filozofická východiska oboru ergoterapie, vztah osoba - prostředí - zaměstnání, činnost jako prostředek a cíl léčby, analýza činnosti 4. ADL a intervence zaměřená na nácvik ADL, kompenzační přístup, úprava domácího prostředí 5. Role klienta a ergoterapeuta, práce se skupinou, spolupráce s rodinou 6. Ergoterapie zaměřená na funkci ruky 7. Využití technických pomůcek v ergoterapii 8. Rehabilitace orofaciální oblasti, poruchy příjmu potravy, Rehabilitace kognitivních funkcí, Spolupráce s logopedem a psychologem 9. Ergoterapie v pediatrii, Ergoterapie u mentálně postižených osob 10. Ergoterapie v neurologii - Ergoterapie u osob po CMP a traumatickém poranění mozku 11. Ergoterapie v neurologii - Ergoterapie u osob s poraněním míchy 12. Využití Bobath konceptu a konceptu BS v práci ergoterapeuta 13. Ergoterapie v geriatrii 14. Základní principy ergonomie Cvičení: 1. Ergoterapie cílená na postiženou oblast, Ergoterapie v předpracovním začlenění, Ergoterapie k naplnění volného času 2. Ergoterapie zaměřená na výchovu k soběstačnosti, základní techniky asistence při ADL, způsob instruktáže rodinných příslušníků 3. Praktické využití základních testů (kazuistika) 4. Praktické využití metod a přístupů (kazuistika) 5. Ergoterapie cílená na funkci ruky, vyšetření úchopů, kompenzační pomůcky k náhradě úchopu 6. Orofaciální stimulace, Motorika tváří, rtů a jazyka - správné polykání 7. Využití kompenzačních pomůcek v praxi, adaptace oděvu 8. Bezbariérová úprava domácího prostředí dle kategorie osob se ZP z hlediska nároků na prostorové uspořádání 9. Principy sezení a správné polohy v mechanickém vozíku, specifika výběru mechanického vozíku z pohledu klienta 10. Ergoterapie u cévních mozkových příhod 11. Ergoterapie u vysokých míšních lézí 12. Ergoterapie u pacientů s poraněním mozku 13. Ergoterapie u dětí s poruchami vývoje 14. Ergoterapie u seniorů
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
" seznámení se základy ergoterapie " osvojení jednotlivých metod a přístupů v ergoterapii " seznámení se základními testy v ergoterapii
" student je schopen vysvětlit postavení ergoterapie v rámci ucelené rehabilitace " student zná základní metody a přístupy využívané v ergoterapii " student se orientuje v základních ergodiagnostických testech
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
80% účast studenta na výuce, aktivní zapojení studenta do výuky, individuální příprava studenta na cvičení.
|
Doporučená literatura
|
-
Gilbertová, S., Matoušek, O. Ergonomie. Optimalizace lidské činnosti. Praha, Grada, 2002. ISBN 80-247-0226-6.
-
Jankovský, Jiří. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením : somatopedická a psychologická hlediska. 2. vyd. Praha : Triton, 2006. ISBN 80-7254-730-5.
-
Jelínková, Jana; Krivošíková, Mária; Šajtarová, Ludmila. Ergoterapie. Vydání první. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-583-7.
-
Krivošíková, Mária. Úvod do ergoterapie. 1. vydání. Praha : Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-2699-1.
-
Pfeiffer, Jan,; Švestková, Olga. Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disability a zdraví : MKF ; [přel. Jan Pfeiffer, Olga Švestková]. 1. čes. vyd. Praha : Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1587-2.
-
ŠVESTKOVÁ, O., SVĚCENÁ, K. Ergoterapie: skripta pro studenty bakalářského oboru Ergoterapie na 1. lékařské fakultě Univerzity Karlovy. Praha: Univerzita Karlova, 2013. ISBN 978-80-260-4101-6.
-
Vaňásková, Eva. Testování v rehabilitační praxi : cévní mozkové příhody. 1. vyd. Brno : Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů v Brně, 2004. ISBN 80-7013-398-8.
-
Votava, J. a kol. Ucelená rehabilitace osob se zdravotním postižením. Praha, Karolinum, 2003.
|