Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Obsahové zaměření: Organizace sportu zdravotně postižených u nás. Význam sportu pro handicapované sportovce. Problematika tělovýchovných a sportovních aktivit u zrakově postižených. Charakteristika postižení. Příčiny problémů, rizika při cvičení. Klasifikace pro zrakově postižené sportovce. Problematika tělovýchovných a sportovních aktivit u sluchově postižených. Charakteristika postižení. Příčiny problémů, rizika při cvičení. Klasifikace pro sluchově postižené sportovce. Problematika tělovýchovných a sportovních aktivit u mentálně postižených. Charakteristika postižení. Příčiny problémů, rizika při cvičení. Klasifikace pro mentálně postižené sportovce. Problematika tělovýchovných a sportovních aktivit u sportovců s míšní lézí. Charakteristika postižení. Příčiny problémů, rizika při cvičení. Klasifikace pro sportovce s míšní lézí. Problematika tělovýchovných a sportovních aktivit u sportovců s amputací. Charakteristika postižení. Příčiny problémů, rizika při cvičení. Klasifikace sportovců s amputací. Problematika tělovýchovných a sportovních aktivit u sportovců s DMO. Charakteristika postižení. Příčiny problémů, rizika při cvičení. Klasifikace sportovců s DMO. Problematika tělovýchovných a sportovních aktivit u seniorů. Příčiny problémů, rizika cvičení.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností
|
Výstupy z učení
|
- seznámit se v obecné rovině s organizací sportu handicapovaných a charakteristikou nejvýznamnějších skupin zdravotně postižených - seznámit se s problematikou sportovních a tělovýchovných aktivit handicapovaných se specifiky danými druhem postižení - seznámit se s klasifikací zdravotně postižených pro sportovní soutěže
Student je - seznámen v obecné rovině s organizací sportu handicapovaných a charakteristikou nejvýznamnějších skupin zdravotně postižených - seznámen s problematikou sportovních a tělovýchovných aktivit handicapovaných se specifiky danými druhem postižení - seznámen s klasifikací zdravotně postižených pro sportovní soutěže
|
Předpoklady
|
Podmiňující předměty: 0
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta, Test
Požadavky pro udělení zápočtu: 90% účast na seminářích, aktivita při výuce, test (80% úspěšnost)
|
Doporučená literatura
|
-
BĚLKOVÁ-PREISLEROVÁ, T. . Zdravotní a léčebné plavání. 1. vyd.. Praha: Karolinum, 1994. ISBN 80-706-6990-X.
-
DAĎOVÁ, Klára. Klasifikace pro výkonnostní sport zdravotně postižených. 1. vyd.. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-802-4615-202.
-
JANSA, P., DOVALIL, J. Sportovní příprava: vybrané teoretické obory, stručné dějiny tělesné výchovy a sportu, základy pedagogiky a psychologie sportu, fyziologie sportu, sportovní trénink, sport zdravotně postižených, sport a doping, úrazy ve sportu a první pomoc, základy sportovní regenerace a rehabilitace, sportovní management. Praha: Q-art, 2007. ISBN 978-80-903280-8-2.
-
KÁBELE, J. Sport vozíčkářů. Praha: Olympia, ISBN 80-7033-233-6., 1992. ISBN 80-7033-233-.
-
SYSLOVÁ, V. Zdravotní tělesná výchova: speciální učební text. Praha: Česká asociace Sport pro všechny, 2003. ISBN 80-865-8603-0.
|