Vyučující
|
-
Zatloukalová Michaela, MUDr.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1. Teorie stárnutí. Klasifikace stáří. Kalendářní a funkční věk. Stárnutí populace - současný stav a demografická prognóza do dalších let. Změny při fyziologickém stárnutí (jednotlivé tělesné orgány a systémy). 2. Zásady zdravého (úspěšného) stárnutí. Vymezení cílů pro věkově starší populaci; vzdělávací a zájmové aktivity, rozvoj klubů aktivního stáří. 3. Zvláštnosti chorob ve stáří: atypická symptomatologie, častý přechod do chronicity a invalidity. Polymorbidita a řetězení komplikací. Zvýšené riziko mortality. 4. Úzký vztah mezi zdravotní a sociální situací. Organizace zdravotní péče a sociálních služeb; základní odlišnosti oblastí primární, sekundární a terciární péče o seniory. 5. Podpora zdraví a prevence v primární péči. Hodnocení funkčního stavu starého člověka (testy). Výživa ve stáří. Edukace a poradenství (dieta, tělesný pohyb; omezení kouření, alkoholu, léčba závislostí). 6. Prevence pádů a úrazů (popáleniny); péče o zuby a zubní náhrady; prevence nadužívání analgetik, ochrana kůže před nadměrným sluněním, imunizace: tetanus, chřipka, pneumokokové infekce. 7. Sekundární péče: Akutní klinické stavy, léčba a prevence vzniku komplikací (ošetřovatelská péče). Terciární péče: Chronické stavy, léčba a prevence vzniku komplikací (ošetřovatelská péče). Kognitivní poruchy (paměť, orientace, koncentrace, rozhodování), poruchy chování a nálady (demence, delirium a deprese).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
" pochopit souvislosti prodlužování lidského věku a potřebu společenské podpory při zajišťování péče a pomoci seniorům; zajištění kontinuity zdravotní a sociální péče " seznámit se s problematikou farmakoterapie ve stáří a se základními testy, používanými při hodnocení funkčního stavu seniorů " naučit se hodnotit funkční stav seniorů " seznámit se se zvláštnostmi klinického obrazu chorob ve stáří " naučit se cílené edukaci seniora, rodiny/osob, které o něj pečují
" student rozumí odlišnostem péče o seniory v rámci systému primární, sekundární a terciární zdravotnické péče " student umí hodnotit funkční stav seniorů
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
UFM/FATM2
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Aktivní zapojení studenta do výuky.
|
Doporučená literatura
|
-
ČERVENÝ, R., TOPINKOVÁ, E. Geriatrie: doporučené diagnostické a terapeutické postupy pro všeobecné praktické lékaře.. Praha: Společnost všeobecného lékařství ČLS JEP, 2014. ISBN 978-80-86998-69-5.
-
Hegeyi, L. Krajčík, Š. Geriatria pre praktického lekára. Bratislava: Herba, 2006. ISBN 80-89171-36-2.
-
Kalvach, Zdeněk. Geriatrie a gerontologie. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-0548-6.
-
Krajčík, Š. Principy diagnostiky a terapie v geriatrii.. Bratislava: Charis, 2008. ISBN 978-80-88743-72-9.
-
Kramářová, N.& Tuček, J. Gerontopsychiatrie. České Budějovice, 2005.
-
Sýkorová, D. Autonomie ve stáří. Praha: SLON, 2007. ISBN 978-80-86429-62-5.
-
Topinková, Eva. Geriatrie pro praxi. Praha: Galén, 2005. ISBN 978-80-7262-365-5.
-
Weber, P. et al. Minimum z klinické gerontologie pro lékaře a sestru v ambulanci. Brno: IDVPZ, 2000. ISBN 80-7013-314-7.
|