Předmět: Metodiky kinezioterapie a myoskeletální medicíny III.

» Seznam fakult » FZS » UFM
Název předmětu Metodiky kinezioterapie a myoskeletální medicíny III.
Kód předmětu UFM/FKMM3
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Míková Marcela, MUDr. Mgr. Ph.D.
  • Brůhová Ludmila, PhDr.
  • Táborská Žaneta, Mgr.
  • Širůčková Zuzana, Mgr.
  • Hartmanová Martina, Mgr.
Obsah předmětu
Přednášky - 3. ZS: 1.-6. Komplexní fyzioterapeutické koncepty zaměřené na posturální a hybné poruchy. Brűgger- koncept 7.-14. Metody zaměřené na terapii a prevenci poruch osového orgánu. Koncepty pro konzervativní terapii skolióz. Ortopedická dechová terapie: Schroth. Metoda Klapp. Edukační a tréninkové metody zaměřené ne terapii a prevenci vertebrogenních obtíží 15.-16. Koncept vzpěrných cvičení: Brunkow. ACT 17.-18.. Metoda svalové reedukace na bázi posturálních reflexů: Bugnet 19.-20. Přístupy využívající principů vývojové kineziologie (E-Technik: Hanke, Vojtův princip). Metoda reflexní lokomoce Dr. Vojty. Bobathova metoda u dětí. Terapeutický koncept "Bazální programy a podprogramy" 21-22. Principy DNS dle Koláře 23.-24. Přístupy spočívající na fylogenetickém podkladě s primárním zaměřením na centrální poruchy hybnosti u dětí 25.-26. Neuromuskulární reflexní terapie: Fay, Metoda terapie dětských mozkových poruch: Doman a Delacato, Metoda neurofunkční organizace 27.-28. Francouzské neuropediatrické přístupy k centrálním poruchám hybnosti u dětí. Další přístupy zaměřené na dětské mozkové obrny (Koncept Castillo-Morales, DSGM, SINR,TAMO, CNR). Edukativní koncepty a metody zaměřené na neuropsychologickou problematiku u dětí Cvičení - 3. ZS: 1.-6. Praktické využití Brügger konceptu 7.-14. Praktické využití přístupů v konzervativní terapii skolióz - Klapp, Schroth 15.-20. Praktické využití konceptu dle Brunkow. ACT 21.-25. Praktické využití konceptu "Bazálních programů a podprogramů" 26.-28. DNS

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
" orientace v jednotlivých metodikách a konceptech fyzioterapeutické intervence " znalost pohybové patologie u nejčastějších skupin diagnóz a schopnost racionální indikace fyzioterapeutického postupu " osvojit si principy manuální diagnostiky a terapie primárních funkčních poruch pohybového aparátu podle české školy prof. Lewita, prof. Jandy, prof. Koláře " orientace v problematice diferenciální diagnostiky " osvojení problematiky strukturálních/funkčních poruch ve fyzioterapii
" student zná pohybové patologie a umí indikovat fyzioterapeutický postup " student ovládá základní manuální techniky při terapii funkčních poruch pohybového aparátu " student se orientuje v problematice diferenciální diagnostiky
Předpoklady
nespecifikováno
UFM/FKMM2

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Aktivní zapojení studenta do výuky, individuální příprava studenta na cvičení a semináře. Prokázání znalostí a dovedností dle obsahového zaměření předmětu.
Doporučená literatura
  • ADLER, S. S, BECKERS, D., BUCK, M. PNF in practice: an illustrated guide. Heidelberg: Springer, 2008. ISBN 9783540739012.
  • BIZOVSKÁ, L., JANURA, M., MÍKOVÁ, M., SVOBODA, M. Rovnováha a možnosti jejího hodnocení. Olomouc: Univerzita Palackého, 2017. ISBN 978-80-244-5259-3.
  • CARR, J. H., SHEPHERD, R. B. Neurological rehabilitation: Optimizing Motor Performance. Elsevier, 2010. ISBN 978-0-7020-4468-7.
  • Collins, R. Douglas; Lomíček, Jan; Lomíčková, Zuzana. Diferenciální diagnostika prvního kontaktu. 2. české vyd. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-0897-3.
  • ČÁPOVÁ, J. Terapeutický koncept "Bazální programy a podprogramy. Ostrava, 2008. ISBN 978-80-7329-180-8.
  • DOUGANS, I. Reflexologie: unikátní spojení reflexní terapie a tradiční čínské medicíny, reflexní zóny na chodidlech, léčebná kúra pro dobrou kondici. V Praze: Ikar, 2007. ISBN 978-80-249-0901-1.
  • Holubářová, Jiřina; Pavlů, Dagmar. Proprioceptivní neuromuskulární facilitace. 1. díl. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1294-2.
  • Janda, V. Základy kliniky funkčních (neparetických) hybných poruch. 1.vyd.. Brno: Ústav pro další vzdělávání středních zdravotnických pracovníků, 1982. ISBN 57-855-84.
  • KOLÁŘ, P. Rehabilitace v klinické praxi.. Galén, 2013. ISBN 978-80-7262-657-1.
  • Kučera, M., Kolář, P., Dylevský, I. Dítě, sport a zdraví. 1. vyd.. Praha: Galén, 2011. ISBN 978-807-2627-127.
  • LEWIT, K. Manipulační léčba v myoskeletální medicině. Praha: Sdělovací technika+ČLS J. E. Purkyně, 2003.
  • OPAVSKÝ, J. Neurologické vyšetření v rehabilitaci pro fyzioterapeuty. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0625-X.
  • Pavlů, D. Speciální fyzioterapeutické koncepty a metody. Brno: Akademické nakl. CERM, 2002. ISBN 80-720-4312-9.
  • Véle, F. Kineziologie : přehled klinické kineziologie a patokineziologie pro diagnostiku a terapii poruch pohybové soustavy. Praha: Triton, 2. vyd., 2006.
  • Vojta, V. Mozkové a hybné poruchy v kojeneckém věku. Praha: Grada, Avicenum, 1993.
  • Vojta, V., Peters, A. Vojtův princip. Praha, Avicenum, 1992.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr