Předmět: Sociální pediatrie a patologie

» Seznam fakult » FZS » UFM
Název předmětu Sociální pediatrie a patologie
Kód předmětu UFM/GSPPG
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Volfová Iva, Mgr.
  • Velemínský Miloš, prof. MUDr. CSc., dr. h. c.
Obsah předmětu
Přednášky: 1. (1 hod.) Instituce zajišťující sociální a zdravotní služby, poradenská činnost 2. (1 hod.) Rodina, význam rodiny pro vývoj dítěte. Funkce rodiny a její poruchy (rodina funkční, problémová, dysfunkční a afunkční). Zákon o sociálně prácní ochraně dítěte 3. (1 hod.) Důsledky poruch rodiny pro dítě, detekce poruch, psychická a sociální deprivace 4. (1 hod.) Právní ochrana dítěte. Úmluva o právech dítěte. 5. (1 hod.) Ohrožené dítě. Rizikové dítě. Dítě s postižením. Sociálně maladaptované dítě 6. (1 hod.) Syndrom CAN. 7. (1 hod.) Chronicky nemocné dítě a dítě s dlouhodobě nepříznivým zdravotním stavem. 8. (1 hod.) Typy rizik (chování, zdravotní stav, věk, profese a pod) Rizikové skupiny v populaci z hlediska zdravotního stavu a péče o zdraví. Nerovnosti v péči o zdraví Semináře: 1. (1 hod.) Ošetřovatelský proces u dysfunkční rodiny 2. (2 hod.) Statistické údaje užívané v pediatrii. Terminologie stavů pro posudkovou činnost (PÚ, NÚ, KÚ úmrtnost větších dětí) 3. (1 hod.) Násilí na dětech. Komerční sexuální zneužívání 4. (2 hod.) Ošetřovatelský proces u CAN. 5. (2 hod.) Ošetřovatelský proces u dítě s dlouhodobě nepříznivým zdravotním stavem.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
" Student orientuje se v problematice sociálně-právní ochrany dítěte " Student dokáže diagnostikovat funkční a dysfunkční rodinu " Student zná charakteristiku syndrom CAN " Student zná programy zacílené na dlouhodobé zlepšování zdravotního stavu dítěte
" Student umí zhodnotit, naplánovat a realizovat ošetřovatelský proces ve funkční a dysfunkční rodině " Student umí zhodnotit, naplánovat a realizovat ošetřovatelský proces u dítěte s CAN " Student umí zhodnotit, naplánovat a realizovat ošetřovatelský proces u dítěte s dlouhodobě nepříznivým zdravotním stavem
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
90% docházka na seminářích, ústní zkouška
Doporučená literatura
  • Dunovský, J., Dytrych, Z., Matějček, Z.:. Týrané, zneužívané a zanedbávaná dítě. Praha: Grada. 1995.
  • DUNOVSKÝ, J., MITLOHNER, M., HEJČ, K., HANUŠOVÁ-TLAČILOVÁ, J.:. Problematika dětských práv a komerčního sexuálního zneužívání u nás a ve světě. Praha: Grada, 2005.
  • KOVAŘÍK, J. a kol. Dětská práva, právní povědomí, participace dětí a sociální služby. České Budějovice: ZSF JU, 2001.
  • KOVAŘÍK, J., KUKLA, L. A KOL.:. Děti v České republice 1996: Situační analýza ČV pro UNICEF. Praha, 1996.
  • KUKLA, L. Úvod do sociální pediatrie. Č. Budějovice: ZSF JU, 2007.
  • Matějček, Z. a kol.:. Náhradní rodinná péče. Praha, Portál, 1999. ISBN 80-7178-304-8.
  • Niessen, K. H. Pediatrie, Scienta Medica, Praha 1996. Praha, Scienta Medica, 1996.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr