Vyučující
|
-
Zimmelová Petra, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1. Gerontologie jako vědní disciplína 2. Základní terminologie v geronotologii a demografické souvislosti. 3. Charakteristika jednotlivých etap stáří. 4. Nejčastější sociálně zdravotně problémy ve stáří 5. Vybrané zdravotně sociální geritrické syndromy a jejich vliv na životní styl (ztráta samostatnosti, imobilita, institucionální péče, násilí na seniorech) I. 6. Vybrané zdravotně sociální geritrické syndromy a jejich vliv na životní styl (ztráta samostatnosti, imobilita, institucionální péče, násilí na seniorech) II. 7. Vybrané zdravotně sociální geritrické syndromy a jejich vliv na životní styl (ztráta samostatnosti, imobilita, institucionální péče, násilí na seniorech) III. 8. Stereotypy v životě seniora ve vztahu k výživě 9. Autonomie seniora ve vztahu k výživovým a pohybovým aspektem. 10. Multidisciplinární tým a způsob komunikace v týmu seniora Semináře: 1. Kdo je senior - historie a současnost, diskuze. 2. Senioři v moderním světě, jak edukovat, využití moderních technologií 3. Práce s kazuistikou - jak změnit stravovací návyky u vybraného seniora - imobilita 4. Práce s kazuistikou - jak změnit stravovací návyky u vybraného seniora - instabilita 5. Práce s kazuistikou - jak změnit stravovací návyky u vybraného seniora - inkontinence 6. Práce s kazuistikou - jak změnit stravovací návyky u vybraného seniora - iatrogenie 7. Práce s kazuistikou - jak změnit stravovací návyky u vybraného seniora - syndromy demence 8. Práce s kazuistikou - jak změnit stravovací návyky u vybraného seniora - polymorbidita s akcentem na DM II typu 9. Komunikace se seniorem a jeho rodinou, nácvik praktických situací. 10. Jak řešit krizové situace ve stravování seniora, multidisciplinární komunikace.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se specifiky zdravotně sociální problematiky seniorů. Předmět je pojat jako teoreticko-praktický. Studenti budou seznámeni s nejčastějšími projevy zdravotně sociálních problémů ve stáří, cíli, postavením a koncepcí nutriční terapie v multidisciplinárních týmech v péči o seniory. Pozornost bude věnována také etickým otázkám v souvislosti s poskytováním péče a aktuálním otázkám týkajícím se péče o seniory v ČR
Student bude rozumět členění seniorského věku ve vztahu k nutriční terapii jako oboru, který je nedílnou součástí multidisciplinárních týmů. Student pochopí a bude umět řešit základní úkoly nutričního terapeuta využívané v péči o seniory. Bude rozumět systému sociálních služeb, dále bude schopen vnímat posun ve vnímání autonomie ve stáří. Bude detailně vnímat různé zdravotně sociální u seniora a bude schopen argumentačně podpořit různé návrhy řešení z pohledu nutriční terapii těchto událostí.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Zpracování eseje v rozsahu tří normostran na téma, které student obdrží na první vyučovací hodině.
|
Doporučená literatura
|
-
Haškovcová, Helena. Fenomén stáří. Vyd. 2., podstatně přeprac. a dopl. Praha : Havlíček Brain Team, 2010. ISBN 978-80-87109-19-9.
-
Kalvach, Zdeněk. Geriatrické syndromy a geriatrický pacient. Vyd. 1. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2490-4.
-
Kalvach, Zdeněk. Křehký pacient a primární péče. 1. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-4026-3.
-
Křivohlavý, Jaro. Stárnutí z pohledu pozitivní psychologie : možnosti, které čekají. Vydání 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3604-4.
-
Kukačka, Vladislav. Zdravý životní styl. 1. vyd. Č. Budějovice : Jihočeská univerzita, 2009. ISBN 978-80-7394-105-5.
-
Sýkorová, Dana. Autonomie ve stáří : kapitoly z gerontosociologie. Vyd. 1. Praha : Sociologické nakladatelství SLON, 2007. ISBN 978-80-86429-62-5.
|