Vyučující
|
-
Janda Jan, prof. MUDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: po 2 hodinách 1. Elektrolytový a minerální metabolismus ve zdraví a nemoci 2. Fyziologie tělesných tekutin, voda a elektrolyty, patologické situace, jejich následky a řešení 3. Léčba poruch vodního a elektrolytového metabolismu 4. Natrium - metabolické aspekty - poruchy - hyponatrémie, hypernatrémie 5. Kalium-metabolické aspekty-poruchy - hyperkalémie, hypokalémie 6. Calcium, fosfor poruchy kalciového a fosfátového metabolismu (hypokalcémie, hyperkalcémie) 7. Sůl/natrium a impakt vysokého konzumu soli na veřejné zdraví (public health). 8. Světové kampaně za omezení konzumu soli.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s nebezpečím souvisejícím nadměrným přísunem soli a s následky tohoto vysokého příjmu v oblasti kardiovaskulární a v oblasti zátěže ledvin. Student se seznámí s fyziologickými hodnotami přísunu soli. Získá přehled o zdroji soli. Seznámí se s fyziologickými a patologickými hodnotami krevního tlaku a ledvin.
Student získá vědomosti týkající se rizika a nebezpečí spojené s vysokým obsahem soli. Tyto znalosti bude využívat ve své budoucí profesi, a to i v léčebné a edukační péči.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Ústní zkouška
|
Doporučená literatura
|
-
GRYM, J., GOLDEMUND, K. Základy rehydratační léčby v pediatrii: poruchy homeostázy tělesných tekutin u dětí a jejich léčba.. Olomouc: Solen, 2013. ISBN 978-80-7471-032-2.
-
Ploier, Robert; Janda, Jan. Diferenciální diagnóza v pediatrii. 1. české vydání. Praha : Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-5007-1.
|