Vyučující
|
-
Šebestianová Štěpánka, RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky (2 hod.): 1. Složení a funkce živých soustav, látkové složení organizmů. 2. Různé formy života, buněčné i nebuněčné. 3. Membrány a cytoskelet. 4. Buňka, různé typy a jejich stavba a funkce. 5. Informační makromolekuly, dědičná informace a její funkce. 6. Cytologické základy dědičnosti, lidský genom, HGP. 7. Základní genetické pojmy a zákonitosti. 8. Metody genového transferu pro biotechnologické účely. 9. Zvířecí geneticky manipulované organizmy pro studium lidských onemocnění. 10. Ex vivo a in vivo genové terapie. 11. Molekulární biologie neurologických onemocnění. 12. Molekulární biologie nádorových syndromů. 13. Molekulární základ dalších lidských onemocnění. 14. Biologie vývoje, růst, vady, stárnutí, smrt, tkáňové kultury a jejich potenciál. Semináře (1 hod.): 1. Složení a funkce živých soustav, látkové složení organizmů. 2. Různé formy života, buněčné i nebuněčné. 3. Membrány a cytoskelet. 4. Buňka, různé typy a jejich stavba a funkce. 5. Informační makromolekuly, dědičná informace a její funkce. 6. Cytologické základy dědičnosti, lidský genom, HGP. 7. Základní genetické pojmy a zákonitosti. 8. Metody genového transferu pro biotechnologické účely. 9. Zvířecí geneticky manipulované organizmy pro studium lidských onemocnění. 10. Ex vivo a in vivo genové terapie. 11. Molekulární biologie neurologických onemocnění. 12. Molekulární biologie nádorových syndromů. 13. Molekulární základ dalších lidských onemocnění. 14. Biologie vývoje, růst, vady, stárnutí, smrt, tkáňové kultury a jejich potenciál.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je poskytnout studentům znalosti umožňující porozumět pochodům v živých organismech, tedy i v člověku, i na těch nejmenších oku neviditelných úrovních. Zároveň se studenti seznámí s různými postupy a metodami, s nimiž se setkají v průběhu života nebo přímo ve své profesi a které jsou právě na molekulární biologii založené.
Znalosti získané v přednáškách umožmí studentům navázat na další související předměty studijního programu. Zároveň jim umožní v jejich budoucí profesi i v životě informovanou orientaci při posuzování konkrétních řešených problémů souvisejících nějak s živými organizmy včetně člověka.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
V průběhu semestru vypracuje každý student jednu písemnou esej - seminární práci. Její předložení v písemné verzi a ústní prezentace jsou nezbytné k získání zápočtu a připuštění ke zkoušce. Aktivní zapojení studenta do výuky, individuální příprava na semináře a 80% účast na nich. Semináře tematicky navazují na přednášky. Studentská aktivní práce na seminářích vychází z následujícího modelu: každý student vypracuje a v předem určeném termínu předloží přednášejícímu ke kontrole a posléze ústně přednese před ostatními studenty seminární práci na určené téma, navazující na látku probíranou v přednáškch. Tato seminární práce je poté probírána v panelové diskusi s celou studentskou skupinou, přičemž datum a konkrétní téma je všem předem přesně známo a studenti se tím pádem na celou diskusi podrobně připraví. Tím si všichni jednak prohlubují znalosti a jednak trénují způsob přípravy a přednesu odborné práce a způsob komunikace s odborným publikem
|
Doporučená literatura
|
-
Archibald, John; Lhotský, Josef. 1 + 1 = 1 : rovnice života a symbiotická ?evoluce. Vydání první. Praha : Vyšehrad, 2017. ISBN 978-80-7429-817-2.
-
CHALUPOVÁ, L. Obecná biologie. Knihy Dobrovský, 2018. ISBN 978-80-7182-305-6.
-
INSEL, P.M. Connect Core Concepts in Heath. Mcgraw Hill Book Co., 2017. ISBN 9781259978043.
-
Rosypal, S. a kol. Nový přehled biologie.. Praha, Scientia, 2003. ISBN 80-7183-268-5.
-
VYMĚTALOVÁ, V. Biologie pro biomedicínské inženýrství I.díl. Praha, ČVUT, 2016. ISBN 978-80-01-05884-8.
-
VYMĚTALOVÁ, V. Malý výkladový slovník biologických pojmů. Praha - ČVUT, 2010. ISBN 978-80-01-04515-2.
|