Předmět: Prenatální psychologie

» Seznam fakult » FZS » UHP
Název předmětu Prenatální psychologie
Kód předmětu UHP/APRPS
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Konečná Hana, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky: 1. Historie prenatální psychologie, její osamostatnění v rámci vývojové psychologie 2. Témata prenatální psychologie 3. Psychické změny i obtíže budoucích matek v těhotenství, roli other a dalších osob. 4. Etapy prenatálního vývoje, jejich charakteristiky 5. Vnímání a komunikace ještě nenarozeného dítěte s okolím, možnosti stimulace psychonervového vývoje plodu 6. Porod jako samostatná etapa psychického vývoje 7. Psychická deprivace 8. Možnosti terapie psychické deprivace 9. Metody výzkumu v prenatální psychologii Semináře: 1. (1 hod.) Porodní asistentka jako průvodce těhotné ženy 2. (1,5 hod.)Etapy prenatálního vývoje a možnosti ovlivnění psychického vývoje dítěte 3. (1 hod.)Psychická deprivace - praktické příklady 4. (1 hod.)Psychická deprivace - terapie z pohledu práce porodní asistentky

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Předmět studenty seznámí s prenatální psychologií jako novým oborem, hledajícím své místo uvnitř vývojové psychologie i medicínských oborů. Popíše jeho témata, nástroje a limity. Je zaměřen na terénní práci budoucí porodní asistentky. Důraz bude kladen na rozvoj schopnosti myslet kriticky, v souvislostech.
Student/ka: - chápe předmět prenatální psychologii jako součást psychologie vývojové a její přesah do medicínských oborů - rozumí etickým souvislostem, právnímu postavení embrya, plodu a novorozence - zná etapy prenatálního vývoje v kontextu psychického vývoje, umí zhodnotit jejich význam - umí kriticky zhodnotit možností výzkumu v prenatální psychologii a jejich dopad do praxe, chápe kontext oboru
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
80% účast na seminářích, aktivní zapojení do výuky. Ke splnění zápočtu aktivní diskutování na seminářích. Ke splnění kolokvia - ústní ověření znalostí.
Doporučená literatura
  • Fedor-Freybergh, Peter. Prenatálne dieťa. Trenčín : Vydavateľstvo F, 2013. ISBN 978-80-88952-74-9.
  • Langmeier, J., Krejčířová, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-80-247-1284-0.
  • Langmeier, Josef; Matějček, Zdeněk,; Vágnerová, Marie. Psychická deprivace v dětství. Vydání čtvrté, doplněné, v Nakladatelství Karolinu. Praha : Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1983-5.
  • Vágnerová, Marie; Hadj-Moussová, Zuzana,; Štech, Stanislav. Psychologie handicapu. 2., přeprac. vyd. V Praze : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-929-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr